Boktips - Född en blå dag

Ikväll går Rainman på TV. Jag har sett den flera gånger men kommer kanske ändå titta en stund. Förutom den fantastiska skådespelarinsatsen av Dustin Hoffman är jag otroligt fascinerad av dessa märkliga människor, savanterna. Det övergår mitt förstånd hur hjärnan fungerar hos dem och kanske är det just det som gör det hela så spännande.



Varje år får vi en julklapp från rektorerna på skolan. Senast var det en bok som heter Född en blå dag av Daniel Tammet. Han ser siffror och i ord form av färger och andra symboler och har en för mig obegriplig förmåga att rabbla siffror. Han kan t.ex. rabbla 22 514 decimaler till pi. Det låter helt otroligt men är sant. Själv är man rätt nöjd över att kunna gångertabellen liksom och jag blir djupt imponerad när jag möter människor som med spelad ödmjukhet rabblar 10-15 decimaler till ovan nämnda tal. Jag har bara läst några kapitel i boken än så länge, för jag klarar liksom inte att läsa för mycket i taget. Det är helt enkelt svårt att ta in alltför mycket av denna ofattbara information på en gång. Jag blir helt snurrig när jag som språkintresserad (och som alltid har haft lätt för språk) läser om hans språkliga förmåga: Han pratar tio (!) språk flytande. Hur imponerande är inte det?!





Här är ett klipp ur en dokumentär om denna fantastiska människa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0