En lyxig dag i hufvudstaden

Igår spenderade jag hela dagen (nåja, nästan i alla fall - först fyra timmar på färjan/bussen) i Stockholm tillsammans med mamma. Vi brukar göra det en gång om året eller så, åka upp bara över dagen. Det känns liksom lite lyxigt att bara slänga handväskan över axeln och sedan sticka. Inga väskor att kånka på som man sedan ska checka in, hämta ut osv.


Vi hade egentligen inga större planer på hur dagen skulle se ut, annat än att vi ville hinna med några second handbutiker. Först åkte vi till Söder, för där finns ju en hel del sådana. Det blev Myrorna, Emmaus, Kupan och en till som jag glömt namnet på. Jag är inte så förtjust i att köpa kläder och skor på second hand, däremot prylar till hemmet. Men ibland hittar man inget sådant heller, och igår var ett sådant tillfälle. Okej, ett par saker hittade jag: En bok för 30:- (jag älskar verkligen Kinsellas shopaholic-böcker - tyckte dock när jag började läsa den att jag kände igen handlingen, vilket visade sig vara fallet eftersom jag visst redan läst den, men då i en senare upplaga med ett annat namn, varför man nu byter namn på en bok...) och en supersnygg burk i porslin för 100:-. Den var lite tung att kånka på hela eftermiddagen, men vad gör man inte?

       

För ett tag sedan såg jag i ett nummer av Sköna Hem (jag vet att jag häcklade den för inte så länge sedan...) en serveringssked helt i porslin och blev blixtförälskad. Den var så himla fin! Jag gick direkt in och googlade men insåg till min förtvivlan att butiken, Cordon Bleu, inte har någon webbutik. Så givetvis blev nästa stopp på shoppingrundan just den butiken. Jag höll på att smälla av när jag kom in i butiken. Helt fantastiskt! Jag har aldrig i hela mitt liv sett så många fina husgeråd. Det var matlagningsredskap, bunkar, grytor, kakmått, ugnsformar överallt och längst in i butiken stod en helt underbar röd spis (som säkert kostade en årslön...). Jag hittade i alla fall min sked. Det fanns flera storlekar men jag tog den största eftersom den var absolut snyggast.



Nästa butik vi kom in i var en hantverksbutik där jag genast fastnade för ett betongskrin, designat (och tillverkat??) av den gotländska formgivaren Tove Adman. Den var på något erbjudande så jag slog till. Även den var rätt tung att bära på... Jag hade kunnat spendera en förmögenhet där inne, men man ska ju orka bära hem allt också. Jag vet att bilden är dålig och det är svårt att se hur fin den är, men det är faktiskt Elgigantens fel...




I vintras köpte jag ett änglaspel med snöflingor som jag tyckte så mycket om. Tyvärr passar väl inte snöflingor så jättebra i april så därför blev jag jätteglad när jag hittade en hel uppsjö andra modeller: Jordgubbar, midsommarstänger, stjärnor, blommor, fjärilar, flamingoer (heter det så i plural? flamingosar? flamingos?) och någon slags kvist. Jag valde de där kvistarna för de tycker jag är rätt neutrala, och framförallt fina.



När vi åkte hem igen var vi riktigt nöjda med vår dag. Mamma sa i alla fall att hon var det, trots att hon inte kom hem med annat är en påse kryddor samt några små marsipankycklingar till påsktårtan.  


Kommentarer
Postat av: nina

hihi, bra att din mamma var nöjd ändå. så mkt fina saker du hittade

2009-04-09 @ 23:00:48
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0