Ledig - igen

Det känns knappt som man har börjat jobba förrän det är dags att vara ledig igen. Idag är det lördag och jag har haft en helt fantastisk helg hittills. Den började egentligen redan igår eftermiddag, sista lektionen. Det var svenska och jag skulle gå igenom Kronoberg Idol (vår egen version av Idol) och allt som ska ingå. Det var betygskriterier, tidsram och hur jag hade tänkt mig upplägget. Uppgiften är ett samarbete med musiken och går ut på att eleverna ska skriva en egen text till en befintlig melodi. Det jag alltså gjorde igår var att gå igenom vad texten ska innehålla i form av stilgrepp (rim, upprepningar, liknelser osv.). Först berättade jag vad de olika stilgreppen innebar och sedan fick eleverna själva komma med förslag. När det var dags att ge förslag på liknelser var det en kille som räckte upp handen. "Pissig som en gravid kvinna" (pissig = kissnödig), utbrast han och hela klassen bröt givetvis ihop av skratt. Så även jag. I och med detta hade han satt standarden för lektionen och resten gick i samma uppsluppna ton. Det är sådana tillfällen som gör det här jobbet så fantastiskt. Ibland känner man att man är världens sämsta lärare, men så kan det helt plötsligt vända och allt känns så himla bra.


Direkt efter jobbet hade jag stämt träff med en väninna på ett fik. Det blev en stor kopp kaffe och en budapestbakelse. Smarrigt! Hon är också lärare så det blev givetvis en del skolprat, men vi hann avverka mycket annat också.

Efter fikat gick jag en snabb sväng på stan eftersom jag bland annat hade lagt undan en matta på Indiska som jag skulle gå och hämta. Slet även åt mig två randiga stolsdynor på samma ställe. Inget av detta passade dock som jag hade tänkt mig så det får bli att lämna tillbaka det.


Idag tog jag med mig Erika till Blomsterlandet. Hon är så himla duktig på blommor vilket jag verkligen behöver, som har allt annat än gröna fingrar. Problemet med att köpa växter med henne är att jag blir så överinspirerad att jag helt plötsligt glömmer bort att jag inte alls lyckas få mina växter att blomma och frodas som hon får. Så när vi är där köper jag alltid en massa som jag sedan tar död på. Förutom att växterna måste vara lättskötta vill jag givetvis ha växter som jag kan ta hem till Gotland över sommaren, alt. som sköter sig mer eller mindre själva under semestern. Det är inte helt lätt att hitta en sådan kombination har jag märkt, vilket i och för sig är ett rätt angenämt problem.


Eftermiddagen ägnade jag sedan åt att plantera och göra fint på balkongen och nu känner jag mig riktigt nöjd. Bilder kommer senare för nu måste jag göra mig i ordning för att åka ut till Julia och Stefan. Ska bli kul att se hur de har fått det i huset. Jag har inte varit där på tre veckor.

      
Balkongen före...

... och efter









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0