Min gilla-lista

Egentligen skäms jag över att sitta inomhus när solen strålar ute, men samtidigt kan man ju inte vara ute bara för att. Nej, det får bli ett inlägg här istället. Men sedan ska jag gå ut och njuta, det lovar jag (vad är det egentligen mes oss svenska som gör att vi - i alla fall vissa av oss - får panik om vi håller oss inne när solen lyser?).

Jag började häromdagen knåpa på en lista över sånt som jag gillar och här är resultatet:

Allsång på Skansen
Det är väl ändå ett sommartecken som heter duga. Jag har dock aldrig drömt om att själv sitta där i publiken, av rädsla av att Anders Lundin ska komma och sticka upp micken i nyllet på mig och jag helt plötsligt glömmer bort allt vad musikkänsla jag ändå har förmånen att ha.


Blåbärspaj
Jag tror inte att någon närmare förklaring behövs. Vaniljvisp till är ett måste.


Coldplay
Att få vara en av 14000 i publiken på Globen och sjunga med i Viva la Vida var en obeskrivlig känsla. Helt klart bland det mäktigaste jag varit med om.


         


Douglas

Vår ljuvliga dvärgschnauzerkille som fyller ett år den 23/4. Har man haft en dålig dag på jobbet glömmer man bort det så fort man kommer innanför dörren och blir överöst av kärlek av Dogge.





Emma J

Instruktör på Nordic Club i Växjö, som ger så otroligt mycket energi under träningspassen så man glömmer bort att bli trött.


Fossil
En riktigt stor passion jag har. Det är så häftigt att hitta en sten som bär spår av ett djur eller en växt som levde för miljontals år sedan. 

 

         

"Gör det själv"-program på TV
Jag blir alltid lika inspirerad och längtar efter att själv få ta tag i nästa projekt. Vad jag dock aldrig har lyckats klura ut är hur Lulu Carter mäktar med at inreda (allt från att måla till att sy och piffa) i högklackat, tighta jeans, stora armband, urringat (kanske lockar en större manlig publik förstås...) och pärlemoskiftande läppstift.


Hembakat
Att baka är en otroligt avslappnande aktivitet och sedan blir resultatet för det mesta ljuvligt.





Inredning

Att ha fint omkring mig är verkligen viktigt, gärna en blandning av nytt och gammalt.


Jul
Jag älskar allt som har med julen att göra; maten (inte sill, skinka och rödbetssallad dock), godiset, paketen, granen, julmusiken och framförallt atmosfären som ligger över en hela december. Nu kanske någon funderar över om jag verkligen gillar julstressen också, men jag kan tala om att ajg blir aldrig stressad på julen. Jag njuter mig igenom den.





Kardemumma

Jag älskar kardemumma! Bullar, sockerkaka, skorpor, på kaffet osv. Kardemumma är bäst, ingen protest!



Sol och klarblå himmel i all ära, men blåser det är det ta mig tusan inte skönt. Fråga mig som är uppvuxen mitt i åkerbygden i Vall där det alltid (nästan) blåser.


Maj
En underbar månad då det känns som att det mesta går av sig självt. Sommaren närmar sig med stormsteg, det kan vara riktigt vackert väder ute och man har garanterat hängt undan alla vinterkläder/skor


Naturen
Tänk vilket förmån att få bo i ett land där man fpr vistas hur mycket man vill i naturen. Helt fantastiskt!



Omtänksamhet
Finns det något finare än människor som visar att de bryr sig om varandra? Det behöver inte bara handla om att bry sig om sina närmaste, för kanske är det ännu viktigare att vi bryr oss som de som kanske inte förväntar sig att få ta del av ens omtanke. Tyvärr har jag flera gånger insett att vissa människor helt enkelt inte bryr sig om andra än sig själva. Jag har i min omgivning personer som varit sjuka och enligt min mening behövt piggas upp lite. Då har jag skickat ett fint kort och kanske en liten sak, för det är precis det som jag hade velat ha. Men vad händer? Jo, först och främst fick jag inte ett enda litet tack, och för det andra var det ingen av dessa människor som brydde sig om mig när jag hade behövt det för en tid sedan. Men sådana finns överallt och det är inte dem man ska lägga energin på, utan på de andra, de som faktiskt bryr sig.


Picknick
En termos kaffe, några hembakta bullar och en filt. Härligt!


Q
Hm...


Roddbåt
När Julia och jag var små hade vi en liten roddbåt. När vi skulle ge oss ut med den var det flytvästarna på som gällde. Sedan tog pappa ett långt rep som han band mellan båten och bryggan, därefter var det bara att ro så långt repet räckte. Det är ett härligt barndomsminne som jag alltid mår så himla bra av att tänka på.  


Sol
Vad vore livet utan solen? Inte mycket kan jag säga. Jag var på Shetlandsöarna för några år sedan och där var det konstant regn och blåst och 12 grader varmt i juli. Brrr...


Tussilago
De ser ju ut som små solar där de tittar upp bland sten och torrt fjolårsgräs.  


Umgänge
Jag är en ganska privat person, som inte har jättemycket till övers för stora kalas med mycket folk. Att umgås med människor som jag trivs med däremot, fyller helt klart livet med mening.


Vänner
Hellre få som jag verkligen känner och tycker om än många ytliga bekantskaper.


X

?


Ylle
Jag gillar allt som kommer från lammen (utom allt det man äter, för lammkött är inte alls gott).


Z
Zoo gillar jag verkligen inte, zebror har jag inget förhållande till... Zink! Jag gillar zinkbyttor. Dem kan man plantera i och det blir fint.




Åar

Vatten över huvudtaget är något som jag bara älskar. Havet, insjöar, badkarsbad...


Ärlighet

Är man ärlig vinner man mitt förtroende, annars kan man dra.


Ö
Gotland är en ö och jag älskar Gotland.


Kommentarer
Postat av: nina

intressant inlägg

2009-04-11 @ 11:26:19
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0