Hemlängtan...

Jag är nu inne på min sjunde och sista semestervecka och på söndag bär det av hem till Växjö igen. Shit, vart tog sommaren vägen?? Ska jag vara helt ärlig har detta inte varit en av mina bästa somrar. Det har om inte annat varit en ganska ensam sommar. Räknade ut lite snabbt att Erik och jag sovit ihop 13 nätter sedan innan midsommar... Nej, detta är inget fiskande efter människors medlidande, typ "Stackars Elin som har fått tillbringa så mycket av sitt låååånga lärarsommarlov själv...". Härom dagen var Christina här med småtjejerna och då började vi prata om det här med att ha fullt upp slash inte ha speciellt mycket att göra under semestern. Eftersom jag är en person som nästan alltid har något projekt på gång känns det lite konstigt att plötsligt inte ha något alls att ta tag i. Detta får mig liksom att fundera över vad det innebär att ha en meningsfull ledighet. En sak kan jag säga, och det är att jag verkligen har fått vila upp mig den här sommaren, på det sättet har den varit fantastisk. Jag har även hunnit med det mesta på min "att göra på semestern-lista".

  • Läsa
  • Vara i Valleviken
  • Åka till Fjaugen och fika (skulle ha åkt ut idag, men det var så fullt av andra båtar där)
  • Bada
  • Åka ut med Reinhold (sjösattes aldrig)
  • Gå på Romateatern och se Shakespeare
  • Fotografera
  • Grilla
  • Åka vattenskidor
  • Äta glass på hamnen
  • Samla fossil
  • Sola
  • Cabba med mamma
  • Cruisa med pappa
  • Njuta av ledigheten i Lummelunda
  • Träffa släkt och vänner

Men ska man se det rent krasst skulle jag kunna beta av det mesta på listan på bara några dagar och sen då? Vad ska jag fylla min tid med sedan? Ofta har det känts som att jag bara sitter av tiden. Helt plötsligt har ytterligare en dag gått och vad har jag gjort? Hm, inte så mycket...

Att det blev en sån här sommar beror givetvis på att Erik bara fick en ledig vecka på Gotland, mot annars lika många som jag har. Och med tanke på det liv vi lever i Växjö, där vi ju inte hinner umgås jättemycket under veckorna, är det så himla viktigt att få lite tid tillsammans när man väl är ledig lite längre, vilket vi inte har fått. Av den anledningen börjar hemlängtan smyga sig på, på samma sätt som jag längtar efter Gotland när jag varit på fastlandet länge. Jag längtar efter att få gå runt i min fina lägenhet, få tillbaka mina vardagsrutiner (vilken lyx att inte alltid äta, titta på tv, sova själv, t.ex.), fika på balkongen, ta ett hett bad i badkaret... Ser fram emot att få komma hem och ställa i ordning alla fina grejer jag köpt på Gotland i sommar, se om det blir så bra som jag hoppas.


Detta inlägg kanske har en lite desperat ton, men det är inte alls tanken. Jag kommer givetvis att njuta till fullo av mina sista lediga dagar och än är det mycket jag ska göra. Fick ett sms från Dennie igår som var på väg tillbaka till Stockholm efter tre veckor här och han skrev att det var med dubbla känslor han åkte hem. Och när det är jag som stänger igen huset här för den här sommaren lär väl mina känslor vara desamma, men jag ska som sagt njuta av de fyra dagar som är kvar och kanske kommer det inte kännas riktigt lika vemodigt som vanligt.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0