Kudde

Nu är min egenhändigt stickade kudde färdig. Busenkelt faktiskt, och det menar jag verkligen för jag är ingen fena på att sticka precis... Har dock fått blodad tand så nu är jag  lite sugen på att försöka ge mig på något lite svårare.






Beskrivning

Lägg upp 30 maskor med dubbelt garn (3-trådigt) och använd tjocka nålar (10 mm). Då blir garnet tjockt och maskorna rätt glesa. Eftersom man ska sticka med två nystan samtidigt är det rätt smart att börja med att nysta upp dem, så garnet inte trasslar sig. Jag lade sedan mina nystan i platspåsar så de inte skulle bli smutsiga och rulla upp sig.

Sticka sedan med bara räta maskor tills du har stickat ca 65 cm. Maska av och vik stickningen dubbel. Sy sedan ihop kudden med samma garn som du stickade den i, men lämna en bit öppen så det går att få in kudden. Vänd kudden ut och in, stoppa i innerkudden (min är 35 cm*35 cm, "Irma" från Ikea) och sy igen. Klart! Sedan får man puffa och fixa så den blir jämn och fin. Inte så svårt. Men om man tycker det där med att lägga upp och maska av är svårt kan man gå in på t.ex. Drops Design så finns det en massa bra tips. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Emma

Jisses va fin! Nu blir man ju helt sticksugen!

2009-08-14 @ 20:29:22
URL: http://50kvadrat.blogspot.com/
Postat av: Linda

Jättefin!

2012-02-27 @ 15:47:40
URL: http://alltochelleringet.blogspot.com
Postat av: Maria

Åh, vilken fin kudde!!

Du stickar inte och säljer möjligtvis?:-).

Vill verkligen ha två såna kuddar men jag kan VERKLIGEN inte sticka!!:-)

2012-06-12 @ 23:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0