Ett kreativt yrke

När jag var liten ville jag bli flygvärdinna för då fick man ha fina kläder och så var alla flygvärdinnor så söta. Men sedan var det någon som sade att man måste vara typ 1,65 för att nå upp till de där bagagefacken över sätena, och då var det kört. Jag är ju bara 1,63... Nåväl, fina kläder kan jag ju ha ändå och det där med att vara söt är ju upp till betraktaren att avgöra.
Att bli lärare var i alla fall något som inte var aktuellt. Med en mamma som är lärare och som under alla år har varnat för jobbiga föräldrar, stökiga ungar, ett stressigt arbetsklimat osv. var det lätt att se läraryrket som något svårt. Nu är min mamma jätteduktig på sitt jobb och jag hoppas att alla hennes kollegor, elever och deras föräldrar fattar det. Hur som helst, jag blev till slut lärare och jag har inte ångrat det en sekund. Okej, det finns dagar då jag känner att jag inte räcker till för det läggs hela tiden till arbetsuppgifter till dem man redan har. Det är ytterst sällan någon arbetsuppgift plockas bort. Men sedan går det någon dag, jag kommer över det där jobbiga och så ser allt ljust ut igen. Det allra bästa med mitt yrke är att jag får vara så kreativ. Jag har kursplanen där det står var eleverna ska kunna på högstadiet men hur vi når dit är liksom upp till mig.


I åttan har vi precis avslutat ett uppskattat grupparbete som jag har döpt till Backpacker. Eleverna "får" en summa pengar som de sedan ska klara sig på under en veckas fiktiv resa i ett engelsktalande land. De måste ha med vissa saker, i övrigt är det upp till dem själva att lägga upp sitt arbete.


I nian har vi börjat med ett grupparbete där eleverna har fått i uppdrag av en engelsk resebyrå att skapa en resebroschyr om Sverige, på engelska givetvis.


Jag har med andra ord oändliga möjligheter att utforma min undervisning som jag vill att den ska se ut. Förutom större projekt får jag skapa egna mindre övningar, t.ex. korsord och spel av olika slag. Jag har massor av olika spel som tränar allt från oregelbundna verb till att berätta en historia utifrån bilder. Det är jättekul!


Att sitta på ett kontor och prata i telefon och jobba vid datorn hela dagen ger mig rysningar. Jag måste få skapa, annars blir dagarna för himla tråkiga.


Kommentarer
Postat av: nina

kul att läsa om hur bra du trivs med jobbet. va härligt att du jobbar med det som passar dej så bra.

jag tycker oxå vi ska ses v.8 när du kommer.

kram

2009-02-11 @ 21:47:02
URL: http://torrbollen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0