Fiat lux!

Klockan 06.25 måndag till fredag ringer väckarklockan, jag snoozar ett par gånger (trots att jag VET att man inte ska snooza utan skutta upp direkt), men inser till slut att det bara är att kravla sig upp. Den första tanken jag tänker när jag vaknar (förutom "Var är väckarklockan?") är "Shit, vad mycket jag ännu ska göra idag innan jag får krypa ner i den här gosiga sängen igen". Jag vet att det är sjukt att tänka så, för om man har jobbiga saker som väntar blir det ännu kämpigare att gå upp, men jag rår inte för det. Det är väl någon tvångstanke. Nåväl, innan jag går in i badrummet tänder jag ett par lampor, vilket ju är ett helt normalt morgonbeteende. Men det är inte det jag ska skriva om nu, vad jag gör på morgnarna, för det tror jag inte så många är intresserade av. Däremot ska jag skriva om ljus - light, luz, lumière, luche, lux. Nu har det ju liksom vänt. Äntligen! Ikväll kunde jag konstatera att det fortfarande var någorlunda ljust klockan sex. Är inte det helt underbart? Ljuset är tillbaka! Okej, jag gillar hösten när mörkret kommer smygande och man tänder en massa ljus inomhus, men det finns inget som går upp mot det naturliga ljuset.


Vad har då detta med temat för min blogg att göra? Hm... Jo, jag läste i en tidning om en kvinna som köper lampor som andra kvinnor köper väskor och skor (inga stereotyper här inte) och då kom jag på att jag ju är lite så jag med. Eller, jag älskar ju skor och köper nog en och annan väska varje år, men lampor är liksom något speciellt. När jag åker till IKEA t.ex, kommer jag nästan alltid hem med en ny skärm eller fot. Det är inte alltid jag vet vad jag ska ha dem till men det brukar lösa sig. Det senaste lampinköpet var två tubliknande skapelser som jag gillar skarpt. Sedan har jag några andra här hemma som jag också tycker är fina. 

      


      


      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0