Prinskorvbröd

När man bor såhär lite primitivt, eller vad man ska kalla det, som det ju blir när man kommer hem någon vecka hit och dit är ett välfyllt kylskåp inget man direkt prioriterar. Ofta äter vi hos någon annan (vi har många snälla släktingar som bjuder på mat...) och ibland känns det som att vi inte gör annat än åker runt och äter hos folk. Hur som helst, ibland måste man ju fixa sin egen mat. Igår kväll var ett sådant tillfälle. Vi hade lite chorizo och eftersom jag är så vansinnigt trött på pasta kom jag på den briljanta idén att baka korvbröd. Jag hade alla ingredienser och letade snabbt fram ett recept på nätet. Efter 30 minuter hade degen knappt jäst alls, så den fick jäsa en stund till. Men den var fortfarande oroväckande liten... När den äntligen höjt sig i alla fall litegrann var det dags att dela upp den i 16 delar (allt enligt receptet) och låta dessa jäsa i ytterligare 30 minuter. Efter 60 minuter (30 minuter längre än vad receptet angav) såg de ut som cigarrer... Jag ställde in dem i ugnen i hopp om att de skulle bli åtminstone lite större, men det var inte mycket de växte. "Prinskorvbröd", kallade mamma dem, och jag är den första att hålla med. Jag tror inte ens att de skulle passa till prinskorv... Jag kan dock tillägga att vi aldrig åt av dem för vi åkte bort till Robban och Nina en stund och då bjöd de på mat. Tack så väldigt mycket för den supergoda woken!


Kommentarer
Postat av: nina

så söta, hihi. säkert goa med smör på

tack för igår - toppentrevligt.

ses i påsk!

kram

2009-02-22 @ 12:22:43
URL: http://torrbollen.blogg.se/
Postat av: Sophia W

Hihi, vilka gulliga små korvbröd! Jag vet, ta med dem till tapasfesten på fredag! De är ju perfekt för det! ;-)

2009-02-22 @ 19:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0