Recept på pizzadeg

Jag tänkte att jag kan dela med mig avmitt pizzadegsrecept. Eller, mitt och mitt, det är knappast jag som har kommit på det, men det brukar bli rätt bra faktiskt.

Till en plåt behövs:

½ paket jäst
1,5 dl ljummet vatten (jag brukar ta direkt från kranen)
1 msk olivolja
1 nypa socker (kan uteslutas)
1 nypa salt
4,5 dl vetemjöl

Jästen löser man upp i vattnet och sedan tillsätter man olja, socker och salt. Sist häller man i mjölet. Sedan får det jäsa ca 30 minuter. Pizzan gräddar man i 250-275 grader.

Slänger in ett recept på tomatsås också

3 msk tomatpuré
1 msk olivolja
2 msk vatten
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk smulad oregano
½ tsk stött timjan (man stöter den för smakens skull)
1 krm svartpeppar

Rör ihop allt och smaka av. Lätt som en plätt! Såsen räcker till en pizza (en plåt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0