To build or not to build - that is the question

Jag upplever mig som en ganska kreativ person och för mig är det oerhört viktigt att få skapa och se resultat som jag är nöjd med. Men det finns ändå begränsningar för hur mycket skapande en människa kan önska sig. 200 kvadratmeter hus i ett och ett halvt plan är sånt som känns lite väl mastigt att ta tag i. Och varför tar jag då upp det? Jo, givetvis för att jag under en längre tid befunnit mig i ett läge där det är just detta projekt som surrat ganska frenetiskt hemma på PLV 12f.


Erik har alltid haft en dröm om att bygga sitt eget hus. Har man dessutom vuxit upp med en pappa som har snickrat sig igenom livet och dessutom startat en byggfirma vore något annat egentligen ganska märkligt. Och icke att förglömma; hela släkten på Gotland är på ett eller annat sätt mitt inne i byggsvängen. Det är med andra ord svårt att inte smittas av denna bygghysteri, som jag skulle vilja kalla det.


Men så vid något tillfälle fick vi lite kalla fötter. Eftersom det i min bekantskapskrets finns flera par som håller på och bygger eget eller renoverar vet jag att det är ett gigantiskt projekt. För många är ett egenhändigt byggt hus en dröm som man är beredd att göra nästan vad som helst för att förverkliga. Och det är klart, för vissa är det enklare än för andra. Att kunna snickra är ju en fördel liksom att ha lite pengar på banken som man kan investera med. Men det som jag vill sätta som det allra viktigaste är TID. Jag vet en man som har byggt ett hus helt själv och det tog sådär tio år, och för en annan (som inte hållit på fullt så länge, men ändå väldigt länge) tog det tre år och då är det ännu inte helt klart. Vad är det svärfar säger, om två man bygger på heltid tar det 10 månader att bygga ett normalt hus? Men om man inte har möjlighet att anställa någon utan vill göra det mesta själv, då tar det mycket längre tid, och det är det som jag har funderat mycket på. Till skillnad från våra vänner som just nu håller på med byggprojekt av olika slag, bor vi faktiskt inte på Gotland. Det är liksom inte bara att snöra på sig arbetskängorna efter jobbet på KBS eller Kungsmad och slå i några spik på kvällen. Dessutom har vi ju redan byggt garaget och bara det lilla tog en hel del tid, eftersom vi som sagt inte bodde på Gotland då heller. Vartenda lov gick åt till att bygga och till slut ville jag nästan bara kräkas på alltihop.

    


    

Vi kom i alla fall så småningom till ett läge där ett egenhändigt byggt hus inte längre var det allra viktigaste. Så vi började gå in på Hemnet och kolla runt lite. Det finns en hel del fina hus i Visby och vi hittade väl ett par som vi skulle kunna tänka oss att bo i och började räkna lite på kostnader och så. Det vi kom fram till var att om vi skulle köpa ett hus, skulle det i sådana fall bli ett hus som var lite "billigare" (om det nu finns billiga hus i Visby...) där vi skulle behöva lägga en del tid och pengar på renovering istället. Jag menar, vi skulle knappast köpa ett relativt nyrenoverat hus som vi inte gillar till 100 procent, och därför skulle vilja göra om ändå.


Då fick vi kalla fötter igen... Och nu är vi tillbaka där vi var från början: Vi bygger vårt eget hus. Punkt. Som planen ser ut just nu (och den kan ändras många gånger ännu) kommer Erik att flytta hem till Gotland när skolan slutar och börja bygga. När höstterminen börjar åker jag hem till Växjö själv och jobbar vidare medan han blir kvar här. Då kan han jobba här (för honom är det lättar att få jobb än det är för mig) och jag kan vara kvar där jag är. Går det så går det, annars får vi göra något åt det.


Det känns rätt bra att vi har bestämt oss nu. Vi har ett gigantiskt projekt framför oss och jag kommer säkert att vilja kräkas på det också, men så småningom blir det ju klart och då kommer vi att glädjas otroligt åt det.


Så just nu snurrar en massa idéer om hur vi ska ha det i mitt huvud. Köket ska se ut så och badrummet så och hallen så och vardagsrummet så... Det som är så bra med att ha människor omkring som håller på med byggen är att man kan inspireras av sådant som de har gjort som är bra och välja bort sådant som är mindre bra. Jag vet flera som knappt byggt eller renoverat färdigt förrän de kommer på att det borde ha gjort på ett annat sätt, och då kan man ju ta till sig av deras tips.  




Grunden till vårt hus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0