Andra får man fortsätta drömma om...

Det finns saker jag drömmer om, som jag med största sannolikhet aldrig kommer ha råd med, såvida jag inte börjar sälja min kropp eller något annat som ger snabba cash. En sån sak (eller ,det blir ju egentligen rätt många...) är möbler från G.A.D. När jag går förbi butiken vid Stora Torget blir jag helt knäsvag och börjar fantisera om att jag vinner femtio tusen i månaden i femtio år. Det är så otroligt fint! Naturmaterialen är verkligen fantastiska; blandningen mellan trä, lammskinn och kalksten. Vill ha! Om någon inte vet vad jag pratar om kan man gå in här och kolla.


Nåväl, jag har i alla fall bestämt mig för att någon gång köpa någonting. Kanske ett litet bord, en pall eller något lite enklare. Resten får jag fixa på egen hand. Man kan ju få tag i spillbitar av kalksten och sedan såga till och lägga på en möbel man redan har, t.ex. ett skåp eller en byrå. Det blir inte så dyrt, men ändå fint. Jag har bland annat ett gammalt pottskåp (heter det så - ett sånt där skåp som man förr i tiden hade pottan i?) som jag ska måla om, byta knoppar på och lägga en stenskiva på.


Men nu kommer vi till det fina i kråksången, skinnet. Jag skulle vilja ge en medalj av något slag till den person som kom på att göra tyg som ser ut som lammskinn. Det är helt syntetiskt (maskintvätt 40 grader) och går att köpa på rulle för runt 200 kr/m. Och så finns det i flera färger; svart, vitt, ljusgrått och mörkgrått. Min favorit är det mörkgrå. Jag älskar det! Inte nog med att det är billigare än riktigt skinn, det är dessutom lätt att arbeta med. Eftersom det är så fluffigt syns det knappt om man slarvar lite och resultatet blir ändå bra. Jag har klätt om stolsdynor, en sypall, en hel stol (bild finns längre ner), en dyna till en bänk, gjort en sänggavel och sytt en kudde av det där tyget. Att sy i det är dock inte helt enkelt. Jag höll på att bli vansinnig när jag skulle göra det, för tyget gled och fastnade dessutom i symaskinen så allt bara stannade och stod och tuggade på samma ställe. Nu vill man kanske inte ha ett helt hem inklätt i fusklammskinn men jag tycker ändå det är helt suveränt. Min svärmor Monica har också "hittat" det och klätt om stolsdynor och dynan i kökssoffan. Det blev jättefint.

Det senaste jag använde fusket till var den här pallen.

              

Kommentarer
Postat av: Alice

Hej. Vill tillägga att det e bra att skinnet går o tvätta för jag spyr ganska ofta på mommos soffa!!

Kram Alice

2009-01-11 @ 21:37:13
Postat av: Elin

Mycket bra tillägg! Jag hoppas dock att jag slipper tvätta mina fuskskinn alltför ofta eftersom de är ordentligt fasthäftade...

2009-01-12 @ 15:55:08
Postat av: Pernilla

Jag har letat efter sådant tyg. Ska nämligen ge mig på att sy en dyna till vår nya sittbänk i hallen. Var kan man köpa tyget?

Jättefina grejor du har gjort!

2009-01-13 @ 19:17:15
Postat av: Elin

Jag har köpt på Tyghörnan. Vet inte om de har alla färger där med det mörkgrå har i alla fall funnits.

2009-01-13 @ 20:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0