Demorum från IKEA - inte riktigt min grej

"Var inte rädd att utnyttja de talanger du har. Tänk på hur tyst skogen skulle vara om endast de fåglar sjöng som sjunger bäst" (Henry van Dyke)


Jag tycker att den som sade det (har ingen aning om vem den där Henry är...) verkligen slog huvudet på spiken. Tack! Det är rätt många som borde ta det till sig istället för att köra huvudet rakt in i prestationsångestens betongvägg. Istället för att jämföra sig med dem som är bättre än en själv, borde man själv jämföra sig med dem som är sämre. För hur dålig man än upplever sig, finns det alltid de som spelar i en lägre division. Tänk på det. Ingen är bäst på allt men alla är bra på något, och jag har fått för mig att jag har viss känsla för hur åtminstone jag själv vill ha det omkring mig för att trivas.


Filosofen har talat...


Intresset för inredning och att sätta en personliga prägel på den fysiska miljön omkring mig är något som har vuxit fram under de senaste åren. Men jag kommer ihåg att jag redan när jag var liten brukade rita rum ovanifrån med alla möbler och bygga legohus som jag inredde med någon liten kloss som bord och en annan som bokhylla eller TV. Jag tror det är viktigt för det egna välbefinnandet att ha det fint omkring sig. Det handlar inte som de senaste teknikprylarna eller de dyraste designmöblerna utan om att bo i en miljö där man känner sig tillfreds med sig själv. Ok, för vissa kanske en TV från Bang och Olufsen är det ultimata och då får det givetvis vara så. Jag säger inget om det. Huvudsaken är att man trivs. Jag trivs som allra bäst när det är rent och prydligt (ska komma in på detta med "pedantism" lite senare) och när sakerna och möblerna befinner sig i harmoni med varandra på ett sätt som jag tycker är trivsamt. Det innebär alltså inte att jag vill leva i ett demorum ur IKEA-katalogen. Inget ont om IKEA - jag älskar IKEA! Men IKEA-katalogen har ingen själ. Och det är något som är viktigt för mig.


Jag måste berätta om Christina. Hon är min svägerska och jag tycker ofantligt mycket om henne. Hon bor i ett gammalt hus i Visby som hon och hennes sambo (och hennes pappa, min svärfar, Stig) har lagt ofantligt många timmar på att renovera. Deras hem följer inga inredningstrender och det är det som gör det så fantastiskt. När jag kliver in i deras hall och vidare in i deras nyiordninggjorda kök/matrum möts jag av en hemtrevlig, lugnande känsla som jag inte tror att jag har upplevt någon annanstans. Atmosfären är så inbjudande på något sätt; avslappnande, enkel och varm. Så vill jag att det ska kännas när man kommer in i mitt hem. Då har man verkligen lyckats.


Kommentarer
Postat av: nina

den där henry han visste vad han snackade om han.



nu blev jag väldigt sugen på att få komma hem till christina och deras nyinredda kök.

2009-01-02 @ 14:14:25
URL: http://torrbollen.blogg.se/
Postat av: nina

snygg bakgrund

2009-01-02 @ 15:40:14
URL: http://torrbollen.blogg.se/
Postat av: Vickan

Halloj,

Vad kul att du börjat blogga och vad roligt att läsa om dina filosofier kring ditt och datt. Ska bli jättekul att följa, men nej,oroa dig inte jag tänker inte bli någon stalker, tycker bara att det är inspirerande att läsa andras bloggar. Ha ett riktigt skönt nytt år.

Kramkram

Vickan-Pickan

2009-01-02 @ 20:10:13
URL: http://mitt-lilla-a.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0