Gör-det-själv-program

Jag älskar gör-det-själv-program på TV: Äntligen hemma, Roomservice, Nytt läge, Design Simon & Thomas, Bygglov, Sommartorpet, osv - I love them all! Jag blir så himla inspirerad och vill bara ta tag i nya projekt direkt. Men så blir jag samtidigt så frustrerad över att vi faktiskt har renoverat färdigt vår lägenhet och man inte kan byta kuddar, filtar, ljuslyktor, blomkrukor osv. hur många gånger som helst. Det finns ju massor av kul saker man kan göra/tillverka, som man inte ens visste om. I ett avsnitt av Roomservice byggde t.ex. de en hylla som var helt måttanpassad i storlek efter väggen i ett rum. Den blev jättesnygg och jag gjorde genast min egen design av samma hylla, som jag skulle vilja ha den. Saken är bara den att detta inte kommer blir verklighet förrän vårt hus och biblioteket däri är klart och det kommer att ta typ fem år - minst! Detsamma med ett betongbord som de gjorde i Äntligen Hemma för något år sedan. Jag har sparat ritningen, men det lär dröja innan det är någon idé att ta tag i den.


En sak har jag dock redan gjort, som jag dock inte riktigt vet var jag ska göra av. För några år sedan såg jag Sommartorpet, när Ernst gjorde i ordning en gammal lada så det blev något slags kombinerat gästboende och festlokal. Bland annat lade han ett stengolv och runt omkring en massa mindre stenar. På ett ställe stack han ner han ner träd i de här mindre stenarna, som skulle fungera som klädhängare. Dessa hade han gjort av riktiga träd som han sågat av kvistarna på, barkat av och målat vita. Jättefint, tyckte jag. Så i somras gav jag mig ut i skogen med en rostig gammal fogsvans och hittade en död gran som var perfekt torr. Jag släpade hem och gjorde den i ordning. Den blev himla bra. Ernst har många bra idéer tycker jag, även om man visserligen kan haka upp sig på vissa konstigheter som kommer från den mannens talorgan.


Sedan är ju inte allt fint... Tvärtom. Mycket är fruktansvärt och jag hade fått ångest om jag kom hem och såg att jag hade fått en självlysande, gul plasttrappa mitt i vardagsrummet. Eller som Erik sa härom dagen när vi såg nåt nytt sånt program: "Ska man inte få se hur det blev när det blev klart?", när det var precis detta de just hade visat... De hade tapetserat ett sovrum i någon hemsk blommig tapet och hängt konstiga bruna gardiner framför några små fönster (som dessutom var placerade precis bakom/ovanför sängen, vilket är totalt o-feng shui...). Men en sak som jag aldrig kommer att glömma, för det var så konstigt, var när Roomservice gjorde i ordning sovrummet i ett radhus någonstans. Först och främst ställde de sängen snett ut i rummet, vilket jag tyckte såg märkligt ut (dessutom var den uppbyggd på något slags podium, så jag hade varit livrädd för att trilla ner). Men det konstigaste var att de sågade ut en siluett av Taj Mahal ur en mdf-skiva och satte upp på väggen. Va?! Tröttnar man inte på det? Jag kanske skulle låna idén och såga ur (med min sticksåg, givetvis) en siluett av ringmuren och sätta på min sovrumsvägg, så tror jag när jag vaknar att jag ligger i Östergravar och sover... Varför man nu skulle vilja göra det... Vakna där menar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0