Kökspimpning

Mitt kök är ett typiskt 50-talskök med skjutluckor, tidstypiska lucköppnare, trähandtag på lådorna, låga bänkar (80 cm tror jag det är) och en kryddhylla som är fastsatt under skåpen över diskbänken. Till skillnad från många andra här i området (har jag sett när jag kikat in genom deras fönster när det är mörkt...) valde vi att behålla köket som det var när vi flyttade in för det är rätt charmigt. Det vi har gjort är att lägga nytt golv, byta ut en Perstorpskiva mot en björkskiva och måla skåpluckorna och lådorna vita. Vi har satt panel på en vägg också. Inte så 50-tal kanske, men fint. Diskbänken är i aluminium, vilket i och för sig är rätt praktiskt, om än ganska fult. Till höger om spisen finns en liten, smal bänkskiva i aluminium som är hemsk. Idag hade man antagligen satt samma skiva där som på köksbänken, men det gjorde man alltså inte för 50 år sedan. Jag har länge funderat på vad jag ska göra med den så den blir lite snyggare och igår kom jag på det: Klä den med självhäftande plast. Så idag traskade jag iväg till Panduro och införskaffade en meter självhäftande plast som ser ut som sten. Den är svart-, vit- och gråprickig. Innan jag satte fast den passade jag på att måla om väggen över kaklet/spisen för färgen har gulnat. Vi målade det när vi renoverade köket förra hösten, men efter allt fett från matlagningen såg den inte alltför trevlig ut. Så nu har den fått en ansiktslyftning och hela köket kom plötsligt att kännas fräschare. Får dock kväljningar av färglukten men den försvinner ju så småningom. Jag blev i alla fall nöjd med resultatet på bänken.





Kommentarer
Postat av: nina

fiffigt - du kan du

2009-01-18 @ 21:20:17
URL: http://torrbollen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0