Middagstips?

Jag gillar egentligen inte att få reklam. Borde sätta upp en sådan där skylt som det står "Nej tack" på, men än så länge har det inte kommit upp någon. Ibland innehåller ju dessutom de där reklambladen något bra erbjudande som man inte kan stå emot... Hur som helst, Nettos blad gillar jag inte, för deras erbjudanden är alltid slut när man kommer dit, trots att det är typ första dagen. Men jag brukar ändå bläddra igenom det. Och den här gången är jag glad att jag gjorde det, för jag hittade ett mycket gott kycklingrecept.

Här är det:

Grekisk kyckling (4 port.)

4 kycklingfiléer

smör/margarin

1 tsk salt

1 krm vitpeppar

2 vitlöksklyftor eller 1 gul lök

2 dl hönsbuljong (½ tärning + 2,5 dl vatten tog jag och det blev rätt lagom)

50 g fetaost

2 tsk oregano

2 tsk kinesisk soja

1 msk vetemjöl

2 dl matyoghurt

8-10 svarta oliver med kärna


Strimla kycklingfiléerna och bryn dem i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg kycklingen åt sidan på ett fat. Skala och hacka löken (pressa om det är vitlök) och fräs den i smör. Tillsätt buljongen., mosad fetaost, oregano och soja. Rör ut mjölet i yoghurten och rör ner i såsen. Lägg i kycklingen och låt den koka i såsen ca 10 minuter. Garnera med oliver och smulad fetaost. Servera med pasta.

Tips 1! Jag gjorde på två kycklingfiléer (eftersom vi bara var två som skulle äta) men gjorde sås för fyra. Det blev rätt lagom, annars hade det nog blivit snålt.

Tips 2! Salta försiktigt, om man inte gillar salt väldigt mycket förstås, för både sojan och buljongen är ju rätt salta.


Kommentarer
Postat av: nina

verkar gott - det ska jag prova

2009-01-27 @ 19:32:16
URL: http://torrbollen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0