Mina jullovsprojekt

Om två dagar börjar jag jobba igen, efter ett drygt två veckor långt jullov. Att ha lov är ett ypperligt tillfälle att ta tag i sådana projekt som kanske inte blivit av tidigare, men som känns spännande att äntligen få sätta tänderna (eller händerna...) i. Lovet började med julgranen. Jag har en bekännelse att göra: Vår gran är stulen. Det är sant...  Jag är en julgranstjuv... Men den är himla vacker. Jag jobbar med en tjej som heter Emma som är mycket intresserad av inredning och design. Hon och hennes familj flyttade för drygt ett år sedan in i ett hus på Biskopshagen och det är verkligen fint och både hon och hennes sambo har näsa för färg och form. Varje jul har de ett tema, t.ex. silver, svart/lila osv. Jag tänkte att jag skulle ta efter detta i år och klädde min gran i rött och silver. Det blev jättefint. Ska lägga ut en bild på den någon gång. Istället för vanligt glitter köpte jag på Blomsterlandet ett silvrigt snöre med stjärnor på. Tjusigt som bara den.


Okej, vidare till mina rejälare projekt. Jag tycker om att snickra och det syntes bland de julklappar jag fick: Sticksåg, värmepistol och planslip. Det roliga med planslipen och pistolen är att de är turkosa med blommor. Tjejigt och tjusigt. Tack Julia och Stefan!
 



Jag har sett en verktygslåda hos Bertholdsson och Holm i zink som jag funderar på att investera i. 399:- Är det för dyrt? Det står dessutom "TOOLS" på. Jag är helt övertygad om att jag kommer vilja snickra ännu mer om jag har en sån... Dessutom måste snygga verktyg ha en snygg boning.

På höstlovet var jag hos Farbror Fynd och hittade en gammal 50-talsstol (tror jag det är) som luktade vidrigt och var kolossalt ful. Den kostade 100:- så jag slog till. Eriks första kommentar var "Vad ska du ha den till?". Bra fråga, som jag inte hade något svar på. Grejen är den att mycket av det jag målar eller på andra sätt gör om vet jag inte vad jag ska ha till. Jag tänker mig att jag någon gång i framtiden kommer att behöva det, men än så länge får de vara hobbyprojekt.


Tillbaka till stolen. Jag slipade benen och målade de svarta. Sedan klädde jag in dynan och ryggstödet i grått lurvigt tyg (vilket jag kommer ägna ett helt inlägg åt vid ett senare tillfälle) och skruvade ihop. Blev riktigt fint. Har en pall i Växjö som jag ska göra i ordning i samma stil. Den kostade 20 spänn på Erikshjälpen. Den där stolen var dock inte helt lätt att få ordning på för ryggstödet var i rätt dåligt skick och behövde stagas upp på något sätt. Funderade på träribbor, en plåtskena eller helt enkelt göra om den helt. Men till slut fick det bli rostfria brickor och det funkar nog. Jag fick en del över av tyget så jag passade på att klä om dynorna på två stolar som jag fick efter min farmor. Ska ha dem som extrastolar.
 


Nästa projekt var en sänggavel. Jag gillar inte tanken på att låta resårmadrasserna stå direkt mot väggen. Nu ska vi i och för sig tapetsera om för jag spyr på den nougatfärgade väggen som mer liknar spya/bajs men när jag ändå hade tid kunde jag lika gärna bygga den nu. Ringde till pappa som är som värsta Skalman - har allt på sitt magasin. Han trollade fram några plank och sågade till. Ska lägga in ritningen så småningom. Sedan sågade vi till en framskiva och klädde i lurvigt tyg. Sedan var det bara att skruva ihop och sätta på plats. Det blev riktigt bra. Tyget som blev över räckte till en kudde.




Nästa grej blir att snickra ihop två väggfasta hyllor till nattduksbord eftersom de måste ha exakta mått. Ska hem till pappa idag och be om mer material, sedan fixar jag resten när jag kommer hem till Växjö. Återkommer med rapport.     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0