Ananaspaj

Såhär på sommaren brukar i alla fall inte jag vara speciellt sugen på mastiga bakverk, t.ex. stora kanelbullar, äppelpaj, kladdkaka osv (vilket jag annars älskar). Men det finns en dessert som jag kan äta precis när som helst, ananaspaj. Den är fräsh och känns inte alls sådär "tung" som en äppelpaj kan göra. Dessutom är den allra godast kall och när den fått stå till sig en dag eller så i kylen. 

Pajdeg


150 g smält smör eller margarin

1 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver


Fyllning


1 stor eller 2 små burkar krossad ananas (eller i bitar om man gillar att hacka själv...)

1 ägg

2 dl crème fraiche (turkisk youghurt funkar också)

1 dl socker man kan ta bort litegrann ifall man tycker det blir för sött)

1 tsk vaniljsocker


Rör ihop alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en form. Rör sedan ihop alla ingredienser till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i 225 grader 20-30 minuter. Servera avsvalnad med t.ex. vaniljvisp. 

 

Kommentarer
Postat av: nina

Bra då har man receptet. Måste baka snart det är ju så gott. Vilken fin form med blå detalj

2009-07-14 @ 22:08:25
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Katarina

Din goda ananaspaj...tänker göra den idag för att ta med till våra Malmökompisar ikväll. Kommer ihåg att du bjudit oss på den, mums...hoppas min blir lika bra.

2009-07-27 @ 11:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0