Att göra innan jag dör

Jag läser just nu en bok som heter Nästa sak på min lista. Den handlar om en kvinna, June, som vid ett tillfälle erbjuder en ung kvinna skjuts. Det slumpar sig så olyckligt att bilen krashar och den unga kvinnan, Marissa, dör. Av en händelse hittar June en lista i en av Marissas fickor. Detta är en lista över 20 saker hon vill göra innan hon fyller 25. Efter att ha levt ett liv där hon egentligen inte engagerat sig speciellt mycket i någonting, varken på jobbet eller privat, bestämmer June sig för att utföra alla saker på listan, innan Marissa skulle ha fyllt 25.


Detta fick mig att börja fundera över vad jag skulle vilja hinna med i mitt liv. Kanske man kan kalla det drömmar, mål eller visioner? Jag är en person som försöker se till att göra det jag vill, samtidigt som jag vet att jag inte alltid följer hjärtat utan låter hjärnan bestämma. Det hade kanske varit bra att göra en sån där lista över saker man vill göra? Att sätta ut en exakt tidpunkt för när allt ska vara gjort är nog svårt, beroende på vilka saker man vill ha med på den där listan. Jag menar, Marissas lista består till en stor del av saker man kan göra rätt lätvindigt och sedan bara bocka av.


  • Kyssa en främling
  • Ha på mig sexiga skor
  • Våga gå utan behå
  • Få massage
  • Slänga badrumsvågen
  • Se en soluppgång

Det jag vill skriva ner på min "att göra-lista" är lite större saker, sånt som kräver lite mer av mig men som samtidigt inte är omöjligt att uppnå, för jag vill inte bli gammal och ligga där sjuk och skröplig och grubbla över varför jag aldrig gjorde det eller det eller det.


Min "att göra innan jag dör"-lista


  • Lära mig ett nytt språk
  • Springa ett maratonlopp
  • Besöka alla världsdelar (Asien och Oceanien kvar)
  • Lära mig köra en stor båt (köra framåt, bakåt, lägga till osv.)
  • Bo i ett annat land
  • Se norrsken
  • Jobba med något helt annat än det jag gör idag
  • Sy ett fint klädesplagg (tygklädda hårsnoddar och hårband räknas inte)
  • Skriva en bok
  • Lära mig ett svårt stycke på piano (t.ex. Clair de lune eller The flight of the bumblebee)
  • Hjälpa utsatta barn

Sedan vet man förstås aldrig när man kommer att dö, så av den anledningen är det kanske dags att börja beta av sakerna på listan inom en inte alltför avlägsen framtid. Vad ska jag börja med tro? Sy kanske... Ska nog ta tag i det där med språk i höst. Har länge velat lära mig italienska, så det kanske vore något att fördriva höstkvällarna med?

Hur skulle din lista se ut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0