Enkla baguetter

Jag bakade baguetter idag. Mamma och jag åker till Växjö med morgonfärjan i morgon och då är det mysigt att lyxa till det lite med goda baguetter och någon smarrig fyllning. Får se vad det blir... Salami och brie är en personlig favorit.

4 baguetter

6 dl vatten (37 grader)
25 g jäst
½ dl matolja (eller oliv, vilket ger mer smak)
2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl (jag hade i 2 dl fullkornsdinkel eftersom vetemjölet tog slut, och det blev bra)

Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt oljan och saltet. Rör sedan i mjölet. Låt jäsa under bakduk ca en timme. Ta upp degen och knåda den. Dela i fyra delar och forma till baguetter. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper, gör diagonala snitt med en vass kniv och låt jäsa 35 min. Sätt under tiden ugnen på 275 grader. Innan bröden ska in i ugnen penslar eller sprutar man kallt vatten på dem. Grädda först 10 minuter, spruta sedan vatten i ugnen (med exempelvis en blomspruta) och låt grädda ytterligare 5 minuter. Att man sprutar vatten i ugnen gör att ytan på bröden blir hård, precis som den ska vara.

Låt bröden svalna på plåten. Ät och njut!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0