FRIDHEM

Tog en tur till Fridhem idag. Har tänkt göra det hela sommaren, men som med mycket annat skjuter man upp saker och helt plötsligt är semestern redan slut och man har "missat" att göra en massa. För mig som har en stor passion för stenar är stranden nedanför Fridhem ett paradis. Inga fossiler, däremot ljuvligt runda stenar, slipade av havet. Det finns vissa som tror att stenarna är magiska. Jag har hört en historia om en kvinna från fastlandet som tog med sig stenar därifrån. Ett kort tag efter att hon kom hem från sin gotlandssemester började hon förföljas av otur, vilket inte upphörde förrän hon hade lagt alla stenar i en kartong och skickat tillbaka dem till Gotland. Vet inte om det är sant, men eftersom jag inte är särskilt skrockfull tänker jag ta med mina "fynd" till Växjö.
 



Strandkonst 1



Strandkonst 2


 



Strandkonst 3?
Men vad är en zinkanod?





Stenarna jag tog med mig hem


När jag var liten älskade jag berättelsen "Den vita stenen", ni vet den om skomakargrabben Hampus som blir kompis med Fia som bor hos häradshövdingen. De har tillsammans en alldeles slät, vit sten som man endast kan få genom att utföra vissa uppdrag, t.ex. måla ögon, näsa och mun på kyrkklockan. Jag drömde om att hitta en sån där fin sten men då lyckades jag aldrig. Men vill man hitta en sån kan man bege sig till Fridhem - på egen risk... 


Kommentarer
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Sv: Tack, detsamma :)



Du hade många fina härliga bilder här. Är du Ninas "springkompis" :)?



Stenstränderna på Gotland är verkligen underbara!



Hoppas du får en fin dag!

2009-07-28 @ 13:57:55
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej Elin! Härlig blogg! Har varit här tidigare men det var ett tag sedan. Kan glädja dig med att Hampus och Fideli med den vita stenen går på TV om morgonen nu, vet inte vilken dag men kolla upp Barnkanalen.

Snart blir det jobb igen... ses då.

2009-07-28 @ 17:45:16
URL: http://www.rallarringen.se/camilla
Postat av: Weronica

Jag har oxå hört det där med kvinnan och stenarna. Men det är väl mer än sägen och inte något som hänt i nutid. hehe. Fast lite scary ändå :D

2009-07-29 @ 15:58:34
URL: http://www.foxypuma.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0