Mest besökta

Såhär på semestern har man plötsligt en massa tid som man inte har annars. Åtminstone är det så för mig. Bland annat hinner jag ägna bloggandet lite mer tid än jag brukar, inte bara att skriva själv utan även att läsa andras bloggar.


På inloggningssidan här på blogg.se listas varje gång man kommer dit bl.a. vilka bloggar som är mest besökta. Där borde det ju finnas något spännande, tänkte jag, och klickade på en av de översta i listan. Det var en jättefin blogg, rent estetiskt. Fina färger och något tjusigt mönster som gick igen i hela bloggen. Sånt gillar jag. Ett klart plus. Men det kan knappast vara det som fick tjejen som skrev bloggen att få fler än 1000 besökare till sin blogg varje dag. Nej, istället måste det vara innehållet som lockade; dagliga redogörelser (flera uppdateringar varje dag) över sitt liv med killar, shopping, festande osv, samt de minst sagt generösa uppladdningarna av bilder, som visade det mesta kan man säga...


Är då detta något att sträva efter, tusentals besökare? Javisst, om dessa är genuint intresserade av att hon har köpt nya shorts på Gina Tricot eller att hon sov till klockan halv två (vilket kanske främst handlar om kompisar, eller de som av någon anledning följer hennes blogg), då kan det ju vara en sak, men många är nog (tyvärr ska man kanske säga) mest intresserade av de bilder där hon ligger på sängen med en liten t-shirt, och trosor och tittar trånande in i kameran... Hon är 17 år...


Tittar man runt bland diverse bloggar är det många som ser ut just på det sättet, och visst det är helt och hållet upp till personen själv vad han/hon vill skriva om. Men jag kan samtidigt tycka det är lite sorgligt med småtjejer som lägger upp hela sitt liv med mindre cencurerat bildmaterial därtill, för hur det än är kan man ju inte "ta tillbaka" det som man har lagt ut. Okej, man kan ta bort inlägget så inga nya besökare kan se det, men är det läst av någon så är det liksom. Punkt. Men återigen, hon har över 1000 besökare, och är säkert stolt över detta.


Jag läste någonstans att den största gruppen bloggare finns bland tjejer mellan 20 och 25 år, och antagligen är de flesta läsare av deras bloggar också i den åldern, så givetvis blir innehållet i många bloggar ganska snarlikt. Jag menar, hur såg inte ens eget liv ut när man var i 20-årsåldern? Inte som idag i alla fall. Så självklart är det inte så konstigt att dessa bloggar känns lite främmande för mig, som liksom passerat det där. För 20-åringar är det säkert jättekul att läsa dessa "vardagsbloggar", eller vad man ska kalla dem. Skulle tjejer (om det nu är till dem vi håller oss) gå in och läsa någon av de bloggar jag själv brukar läsa, för att inte tala om min egen, hade de säkert tyckt att det var hopplöst ointressant och tråkigt. Jag menar, bilder av stenar, bullar, blommor...?! Man väljer ju faktiskt att läsa det man är intresserad av och resten struntar man ju i. Åtminsone gör jag det.


designadinblogg.se får man förutom rena bloggdesigntips tips på hur man lockar nya besökare till sin blogg. Bland annat kan man läsa att man ska skriva sånt som är intressant att läsa (låter ju helt logiskt), och det är väl kanske där som det för många blir svårt att dra gränsen. Man vill ju att folk ska hitta till ens blogg och läsa det man skriver. Men återigen, jag tror att det ändå gäller att fundera en eller två eller tre gånger innan man skriver vad som helst eller lägger ut vilka bilder som helst, framför allt när man har en blogg med hundratals besökare varje dag. Detta tror jag dock tyvärr att många glömmer bort i sin iver att locka många besökare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0