Sportvansinne!

Jag kan inte låta bli att reagera på den senaste fotbollsaffären (som just nu verkar vara typ den viktigaste händelsen i världen) med Zlatan och jag blir vansinnig. Alltså (och nu riskerar jag att bli lynchad) jag kan inte för mitt liv förstå det här med proffsidrott och hur någon människa kan vara värd hundratals miljoner för att spela lite fotboll (eller hockey, eller tennis, eller golf, du fattar...) som ju egentligen inte är annat är en lek. Ja, precis så. Hur kan man ha sport som yrke? Såvida det inte handlar om att vara sportjournalist eller nåt. Jag menar, alla andra yrken gagnar ju någon annan, men vem gagnar proffsidrotten? Jo, utövaren själv och klubbarna. Ibland hör man nåt snack om att de stora stjärnorna är förebilder för barn och unga och att de ger hopp till utsatta dito. Men samtidigt, hur många är det som blir proffs? Hur många Zlatan, Tiger Woods eller Roger Federer finns det? Just det, inte speciellt många. Det är klart som tusan att man är glad för Zlatan och att det har gått så bra för honom, men jag kan ändå inte tycka att det finns någon försvar för att tjäna de vansinniga summor som han gör. Han tränar några timmar om dagen, spelar matcher och håvar in hur mycket pengar som helst för att strutta runt efter en boll. Det hela handlar ju egentligen bara om underhållning: Publiken köper sina biljetter, kollar på matchen och går sen hem igen. Okej, det låter kanske naivt och jag vill inte påstå att jag har speciellt stor insyn i proffsvärlden, men jag har ju ändå en uppfattning.

Såg på sporten igår om hur 50000 människor samlats på Camp Nou i Barcelona för att ta emot Zlatan. Jag menar, hur mycket uppmärksamhet får en läkare som räddar livet på ett cancersjukt barn? Eller tjejen på Nyhetsmorgon idag som jobbar på ett katthem och tar hand om övergivna katter? Just det, inte speciellt mycket. Världen är allt bra snedvriden.

Kommentarer
Postat av: nina

Jag instämmer! Satt å tänkte just som så att världen är snedvriden, när jag såg nyheterna/sporten igår. Hur kan det finnas sånt enormt intresse att det kan röra sig om så stora summor? Fattar noll.

2009-07-28 @ 10:11:33
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Lena och Tilde

Håller helt med dig, fattar inte hur dom kan betala så mycket för en fotbollsspelare. Men man riskerar ju bli lynchad precis som du säger ;-) Men det är tok för mycket pengar i sportbranchen

2009-07-28 @ 10:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0