Stångaspelen

Gutarnas olympiad. Innan jag träffade Erik var jag minst sagt ointresserad av gutnisk idrott (och är väl det till viss del fortfarande), men efter att ha suttit på Stangmalmen i Stånga den andra söndagen i juli de senaste sju åren börjar jag känna mig riktigt hemma på läktaren.

Stångaspelen består av tävlingar i gutnisk idrott, t.ex. pärk, varpa, stångstörtning, gutniska lekar (herre pa stang, spark bläistre, dra hank osv.) och gutnisk femkamp. Det är femkampen som drar störst publik. Alla kan liksom hänga med, vilket är tvärtom hur det är i pärk. Jag fattar verkligen ingenting av denna märkliga sport. Det ska påminna om baseball, har jag läst, men jag vet inte vad det går ut på heller så det är sak samma. Både Åsa och Christina spelade och det hade visst gått riktigt bra. Kanske jag borde gå en kurs hos dem...? Erik har vunnit den s.k. "mästarklassen" (det finns även klasser för nybörjare och turister och för tjejer) i femkampen tio gånger, och det gör givetvis att det blir extra roligt att sitta och titta.


Vad går det då ut på? Ja, självklart ingår fem grenar i tävlingen: Löpning, längdkast med stenvarpa, höjdhopp (haugstikel på gutamål...), stångstörtning och ryggkast. De sämsta i varje gren åker ut tills det är fyra kvar som får göra upp i ryggkast. Det är som brottning, fast man måste stå upp hela tiden och hålla i varandra på ett speciellt sätt. I år var Robban med efter att ha gjort ett uppehåll förra året, och det var just honom Erik fick kämpa mot i finalen. Och jag menar verkligen kämpa. Fy fasiken, vad de slet. När Robban fick ner Erik på rygg i första omgången var det nervöst kan jag lova. Sedan tog Erik honom i de två sista kasten. Det ska bli intressat att höra hur de mår i sina arma kroppar i morgon... Man bli rätt mörbultad, har jag förstått...



Löpning



Längdkast med varpa




Höjdhopp


 



Stångstörtning


 



Ryggkast




Mörbultade?


 



Prisutdelning av landshövdingen


 



Erik, Robban och Petrus

Kommentarer
Postat av: NIna

Ja i det här hushållet är det en som har ont i kroppen vill jag lova.

Vilka fina bilder du tog. Nu ska jag kolla på mina.

2009-07-12 @ 22:15:40
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0