Tillbaka från Växjö

Nu har jag kommit tillbaka till Gotland efter nästan fyra dagar i Växjö. Det var en ny upplevelse att vara i Växjö mitt i sommaren, eftersom jag tidigare år liksom inte haft någon direkt anledning att åka dit under sommarlovet. Men i år ville jag dels träffa Erik (eftersom det var drygt två veckor sedan sist) men också Julia och Stefan, eftersom de inte kommer att komma till Gotland förrän v. 31. Nåväl, det man kan konstatera är att på samma sätt som Visby lever upp på sommaren och dör på vintern är fallet helt tvärtom när det gäller Växjö. Överallt var det lugnet som rådde. Knappt en människa på stan innan lunch, inga köer, lätt att hitta parkering... Precis tvärtom mot Visby sommartid. Jag kände mig nästan som en turist... Var till och med inne i domkyrkan en sväng, vilket inte har hänt tidigare. Jo, jag har givetvis varit i domkyrkan, men inte så ingående som nu. Vi tände bland annat ett ljus för mormor och det var en otroligt stark upplevelse. Jag är inte alls speciellt religiös, och har ingen relation alls egentligen till kyrkan, men när jag gick där i tystnaden blev jag liksom uppfylld av ett lugn och en känsla som det var väldigt länge sedan jag upplevde senast. Det tog en liten stund att "koppla om" till mitt vanliga jag när jag lämnade kyrkan och var tillbaka i stan med alla ljud och andra intryck. Ska se till att det inte dröjer alltför länge innan jag går dit igen.


Förutom att åka ut till Julia och Stefan på grillning och att ha in dem på middag i stan blev det inte så hemskt mycket gjort, vilket var rätt skönt. Gick på stan en del och kunde t.ex. i lugn och ro prova kläder. Jag skulle bland annat försöka hitta en klänning till ett bröllop jag ska på senare i sommar, och lyckades i första affären (Sisters). Halleluja! Jag är annars inte så förtjust i klänningar för jag tycker aldrig de sitter så bra, men den här var perfekt, så nu ser jag verkligen fram emot bröllopet.



Dessutom tog jag tid på mig att prova några behåar vilket jag dragit mig för i säkert ett år, just för att det alltid är så himla mycket folk överallt och behåprovning kräver tid, utan att det står tio personer och köar utanför provrummet. Hittade tre stycken likadana som passade perfekt så jag slog till direkt. Lika bra att köpa på sig när man hittar så man slipper eländet ett tag framåt...

Men nu ska jag fortsätta njuta av lovet. För det är som min kollega Lorene sa när jag var hemma hos henne på fika i torsdags, att på onsdag har halva lovet passerat, men det är inget man ska tänka på. Istället ska jag bara glädjas åt alla härliga veckor som är kvar.

Idag tog Erik och jag en promenad bort till Lummelunds bruk och åt mjukglass (dyr som tusan, men mycket god). Sedan fortsatte i genom skogen hem.







Kommentarer
Postat av: Nina

Kul att du är tillbaka. Vi ses i morrn!

2009-07-11 @ 21:14:01
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0