Vilka idioter det finns

Igår kväll var Daniel och Erika här och grillade. Hon jobbar i färjeterminalen och berättade en helt vansinnig grej som hade hänt under dagen. Jag har alltid funderat över hur man orkar sitta där nere och ta en massa skit, för skit det får man ta (jag vet för jag har själv jobbat i bokningen...). Idioter som ringer och ber en att hålla kvar färjan i hamnen eftersom de blivit lite sena och inte hinner i tid, och när man lite vänligt försöker förklara att jag knappast kan göra något åt det får man en rejäl utskällning. Eller det puckot som skällde ut mig för att det var fullbokat på färjan tillbaka till Nynäshamn efter midsommarhelgen, han som var tvungen att komma tillbaka till fastlandet eftersom han skulle jobba på måndagen. Då var det mitt fel att jga inte lyckades hitta en enda plats med bil till honom. Hallå! Boka i tid då för fan, så kommer du ju med.


Det som hade hänt igår var att en gubbe (en gotlänning) kom ner och ville ha pengar tillbaka för en biljett som hans dotter inte kunde utnyttja eftersom hon blivit sjuk. I bokningsreglerna står det att det är läkarintyg som gäller för att få pengar tillbaka, och hur jäkla svårt kan det vara att fixa ett sånt om man nu är så himla angelägen om att få sina pengar?! Hur som helst, tjejen i kassan förklarade så vänligt hon kunde vilka regler som gäller och detta tog hus i helvete. Gubben skällde ut henne så in i vassen och beskyllde henne för att vara både det ena och det andra. Tänker inte återge i detalj här för det var så fruktansvärt. Han gastade om att färjan är gotlänningarnas landsväg och att han minsann hade sina rättigheter. Och runt omkring stod en massa andra människor och glodde utan att varken säga eller göra någonting (eller, sa en massa gjorde de säkert, men ingen brydde sig). Till slut kom en man i personalen och skällde ut idiotgubben, och sa att han skulle avlägsna sig fort som fan. Men efter viss diskussion fick han åka med ändå. Det han tjafsade om var 26 kronor... Vad tusan är det att tjafsa om? Det slutade med att tjejen bröt ihop och inte orkade jobba mer den dagen.


Vad är det för dårar?! Och hur fan kan man bete sig så?! Det är väl för tusan inte hennes fel att han klantat sig och inte brytt sig om att kolla upp vad som gällde innan han kom dit och började stimma om 26 spänn?! Men det är så jäkla typiskt vissa idioter att bara se till sig själva och sitt eget och benhårt hålla på sin rätt, utan att ens tänka på andra faktorer än just dem som ligger närmast: Jag har rätt, alla andra är dumma i huvudet. Som om tjejen i terminalen skulle göra det med flit, bara för att jävlas? Sånt gör mig riktigt arg. Jag kommer ihåg när jag jobbade på Gotlandsresor och precis hade börjat lära mig boka logi. Det var riktigt knepigt med allt man skulle komma ihåg och det tog tid att lära sig. En kund som ringde hade en massa specialönskemål som jag inte hade en aning om hur jag skulle boka och var därför tvungen att be om hjälp rätt mycket (för att det skulle bli rätt givetvis). Det slutade med att snubben i telefonen på dryg stockholmska bad mig hämta någon som var mer kompetent för jag verkade ju inte ha koll på någonting. Sånt känns kul att höra första dagen med en ny arbetsuppgift... Jag kan säga att det var det värsta sommarjobb jag någonsin haft. Fy fan, vad folk kan vara elaka. Och än är inte den siste idioten född...


Detta är något som gör min vansinnigt upprörd, därav det mindre vackra ordvalet...

Kommentarer
Postat av: Weronica

Det STÖRIGASTE med Destination Gotland är att du kan betala typ 15 kr extra för att få ombokningsgaranti med pengarna tillbaka inom två timmar före avgång.. Bra grej, men SJUKT när du inte kan utnyttja det. Jag hade bokat biljett med morgonbåten kl 7.05

Blev sjuk kvällen innan men kunde inte boka om min biljett eftersom växeln var stängd. OchINGEN öppnar ju kl 5 på morgonen för att man skall kunne boka om. Var tvungen att resa med feber och spyor hit och dit. Så jag fattar att vissa folk kan bli irriterade på Destination Gotland.

2009-07-14 @ 22:38:29
URL: http://www.foxypuma.blogg.no
Postat av: Bloggägarinnan

Håller helt klart med dig om att det finns en hel del att önska från detta företag. Blir själv irriterad då och då... Jag tror dock inte att det hjälper speciellt mycket att skälla på personalen, för de har knappast något att säga till om när det gäller resevillkor... Tack för din synpunkt!

2009-07-15 @ 13:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0