En ny sida av Elin

För några år sedan läste jag en artikel i någon tidning som handlade om renlighet. I den artikeln kom man fram till att singeltjejer är klart sämst när det gäller att hålla rent i sitt hem, jämfört med motsvarande killar. Tjejerna var med andra ord mycket snuskigare än killarna. Vad det beror på stod säkert i artikeln, jag minns inte, men det intressanta är att jag faktiskt är beredd att hålla med. Åtminstone om jag tittar mig omkring där jag befinner mig just nu... Nu handlar det inte om huruvida jag hade varit en kandidat för Rent hus (det där städprogrammet i TV4 som är så extremt äckligt och stressande att jag knappt orkar se det) - verkligen inte! - men jag kan ändå konstatera att jag har visat en ny mindre renlig sida av mig själv för mig själv de här dagarna då jag har bott ensam på garaget.


Jag är en pedant ut i fingerspetsarna och hatar när det är dammigt, smutsigt och rörigt. Hemma i Växjö kan jag gå en hel dag och bara plocka och fixa, så det ska se fint ut. Men nu, de senaste dagarna, har jag inte brytt mig ett dugg om något av detta och det har varit så himla skönt. Jag diskar kanske varannan dag, dammsög för första gången på en och en halv vecka igår (hade det varit i Växjö hade jag redan hunnit med minst tre varv med dammsugaren), har kläder utspridda överallt, köksbordet är belamrat med prylar (just nu ett gäng pennor, en betald räkning, solglasögon, en tidning, två nektariner, en plastpåse, tre prydnadsäpplen på ett fat, skattemärke till bilen, kameran, en bankdosa, en påse med extraknappar till nåt plagg som jag inte har en aning om vilket det är, hörlurar till mp3-spelaren, några enkronor) och mitt i allt sitter jag själv och luktar svett.


Erik och jag filosoferade om detta härom kvällen, då han "erkände" att det var väldigt stökigt i lägenheten och loooovade att städa innan jag kommer nästa vecka. Då var det ju inte mer än rätt att även jag erkände att garaget ser ut som en svinstia. Det vi kom fram till var att det inte alls är lika kul att hålla ordning när det bara är man själv som ser det. Man vill liksom ha det rent och fint för att man ska kunna njuta av det tillsammans.


Samtidigt är det nog rätt nyttigt för en städoman som jag att få släppa loss lite ibland och inte vara så jäkla präktig hela tiden. Jag menar, vad spelar det egentligen för roll att det står två dagars disk på bänken eller att soffan svämmar över av byxor och tröjor? Just det, ingen alls. Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0