Hur får ni tiden att gå?!

I lördags förmiddag åkte jag ut till stugan i Valleviken och kom hem nu ikväll. Det har varit en underbar helg. Förutom att vädret har varit helt fantastiskt, har jag fått njuta av den fullständiga frid som jag känner när jag är där. 


Stugan och Valleviken har alltid varit mitt paradis. Hela året längtar jag till sommaren, då man kan vara där ute igen. Eftersom det inte är vinterbonat och inte finns varken el eller rinnande vatten inomhus blir säsongen ganska kort. För mig som dessutom inte bor här annat än på just sommaren blir den ju extra kort. Mamma och pappa brukar börja vara här ute på helgerna i maj, om vädret är så pass ok, och är det till mitten av september.



Många gånger får man frågan "Men hur får ni tiden att gå där ute?" För mig är detta en helt obegriplig fråga. Ok, jag förstår om vissa tycker det verkar konstigt att man kan leva utan TV (men det finns faktiskt bilbatterier...), dagliga långduschar (campingduschen funkar precis lika bra, eller havet), elektricitet (på vissa områden är gasol mycket bättre - man slipper t.ex. strömavbrott) osv. Men då är min fråga: Varför skulle man vilja att tiden ska gå fort när man är ledig? Är det inte då man vill att den ska gå så långsamt som möjligt? Jag tänker på alla som har jobbat och slitit ett helt år och när semestern äntligen kommer har hundratals projekt som de ska ta tag i:


  • Laga/måla staket
  • Renovera köket
  • Måla om sommarstugan
  • Bygga garage/lekstuga/gäststuga osv.
  • Lägga om taket
  • Renovera fönster
  • Bygga uteplats
  • Anlägga pool
  • Åka och hälsa på släktingar och vänner
  • Rensa i rabatterna
  • Plocka bär som sedan ska syltas och saftas

Listan kan göras hur lång som helst...


Semestern är väl till för att man ska vila upp sig så man orkar jobba ett år till? Nu menar jag inte att man behöver ligga på stranden fyra veckor i streck och inte göra ett jota, men samtidigt tror jag det är superviktigt att man faktiskt tar det lite lugnt. Man behöver kanske inte spara alla stora projekt till semestern? Vissa saker kan man säkert ta tag i under våren, eller spara till hösten. För många innebär sommaren/semestern inte avkoppling, utan blir istället en tid fyllt av "måsten". Sedan finns det givetvis de som faktiskt kopplar av när de målar staket eller kittar fönster och som blir rastlösa av blotta tanken på att inte göra någonting. Det förstår jag helt klart. Jag blir själv rastlös efter alltför lång tid av "ingenting", och precis som jag skrev tidigare likställer jag inte vila med att sitta och glo.

För mig är det dock viktigt att få vila ordentligt och göra sånt som inte är alltför prestationsfyllt. Därför är jag så glad att stugan finns, och att det är en plats där det faktiskt inte finns speciellt mycket att göra. Jag läser ganska mycket när jag är där, promenerar vid stranden och i skogen, löser korsord eller bara njuter av lugnet. Det är helt underbart!

Den här helgen fotograferade jag en hel del. Tog cykeln till Lergrav och lät den stå modell. 






 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0