Fikavecka

Nästa vecka har jag fikavecka. Då ska man bjuda på mackor på tisdagskonferensen och på något kaloririkt till fredagsfikat. De där mackorna brukar inte vara så speciellt märkvärdiga: Två sorters bröd med ost och skinka och någon grönsak. Fredagsfikat kräver däremot lite mer tankeverksamhet. Såvida man inte är man, för då är det tydligen helt ok att bjuda på Gilles bondkakor alt. finska pinnar. Det är säkert lika okej att bjuda på torra småkakor även om som kvinna, men det är faktiskt lite mot mina principer. Jag vill bjuda på något rejält, speciellt med tanke på att flera av mina kvinnliga kollegor ofta bjuder på supersmarriga kaloribomber (framförallt Lorene som kör på det amerikanska stuket och Åsa som inte snålar på smör och socker i de ljuvligheter hon brukar bjuda på) och jag vill bjuda tillbaka.


Hittills under de år jag har jobbar på skolan har jag bjudit på chokladmuffins, minisemlor, kardemummakrans, chokladbollar, saffranspannkaka, typ radiokaka, toscakaka och antagligen något mer eftersom det är två gånger per år och detta är mitt femte år.


Den här gången är jag lite inne på muffins/cup cakes. Så igår kväll tog jag fram min bakbibel (A piece of cake) och började bläddra. Till slut fastnade jag för äpple- och kanelmuffins med crumble (s.102)  och peanut butter cupcakes (s. 92). Eftersom jag inte har testat dessa recept tidigare gjorde jag en halv sats bara för att se så de är goda och det var de. Underbart goda!


 




Som allt annat jag har testat i denna fantastiska receptsamling. Jag gick faktiskt igenom allt jag har bakat ur den och skrev en liten kommentar. Mina favoriter är:


  • Saffransskorpor (s.l6),
  • kardemummaskorpor ( s. 19)
  • kardemummaknutar (s. 136).

Sedan är ju inte kolasåsen direkt äcklig heller... Gjorde kolagrädde (s. 211) till American apple pie (s. 64) och det var en fantastisk smakupplevelse.


Nåväl, tillbaka till fredagsfikat. Jag har inte bestämt mig för om det ska bli cupcakes eller muffins. Såg ett recept på muffins med lingon och mandel som lät spännande. Kanske det blir dem istället? Får se. Något blir det.


Kommentarer
Postat av: Sophia W

Alltså, jag är rätt glad att jag ska jobba 100% och fredagar nästa år för din blogg får ju mig att inse vad jag missat under det här året! ;)

2009-03-28 @ 22:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0