Lyxig tisdagsfrukost

En sak som jag har funderat över (inte så att jag grubblar mig gråhårig över det precis...) är det här med frukost. Jag är en sådan där "frukostkonservativ", eller vad de klassar det på någon reklam för flingor elle något, som äter nästan samma sak varje vardagsmorgon, vecka efter vecka. Hur kommer det sig egentligen att man står ut med att i princip aldrig variera sig till frukost (annat än med en ny brödsort då och då och något annorlunda pålägg kanske) medan man knappast vill tänka tanken att äta samma maträtt dag efter dag? Det är klart, frukost ska både gå snabbt att göra och äta, så är det väl och det förstår jag med, men ändå.

Men så kom jag på det ultimata sättet att lyxa till det lite för sig. Varför bara äta lite godare frukost på söndagar? Jag har ett jättebra recept på kalljästa frukostbröd. Man bakar dem kvällen innan, låter dem stå i kylen och jäsa över natten och gräddar dem 15 minuter på morgonen (förslagsvis under tiden man duschar, klär på sig, sminkar sig eller vad man nu gör). Vips! så har man färskt bröd, utan att man behöver gå upp i ottan.

Recept (16 bullar)

25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 msk socker eller honung
2 dl vetekli
10 dl vetemjöl (jag har bytt ut två dl vetemjöl mot graham, och det funkar)

Frön (vallmo, sesam, solros, lin, pumpa etc.)

Lös upp jästen i det kalla vattnet och tillsätt salt, socker och kli. Rör sedan i resten av mjölet men spara lite till utbakningen. Forma sedan degen till en rulle och skär 16 bitar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper, pensla med kallt vatten och strö på frön. Lägg över plastfolie och ställ in i kylen ca 8 timmar. OBS! Om man inte lägger på någon form av frön på bröden är risken stor att plasten har fastnat i dem när man ska ta av den. Ask me, I know...

På morgonen gräddar man bröden i 225 grader, ca 15 minuter.

Färdigt!


Nybakta kl. 06.55 i morse



Två bullar och en smoothie med banan, jordgubbar och vaniljyoghurt - perfekt start på dagen!

Kommentarer
Postat av: nina

å så mumsigt. bra tips!

2009-03-17 @ 21:26:08
URL: http://torrbollen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0