Recept på jordnötssås

När jag går på thaiställen och äter MÅSTE jag ha jordnötssås. Det är ju bara så ljuvligt, fantastiskt, underbart gott. Kanske inte så nyttigt med det skiter jag i...

Igår fick jag för mig att jag skulle testa och göra egen sås. Gjorde det för några år sedan men den blev inte alls god. Så nu gick jag igenom en massa recept på nätet och i kokböcker. Jag hittade dock inget som jag hade alla ingredienser till så det fick bli att improvisera och det blev riktigt gott.

½ gul lök (hackad)
1 vitlöksklyfta (hackad/pressad)
1 tsk chili på burk (man kan ha färsk också givetvis)
1 hönsbuljongtärning
5 dl vatten
2 msk soja
3 rågade msk jordnössmör, "crunchy"
1 dl hackade salta jordnötter (eller ta lite på en höft sådär)
2 msk kokosflingor
Svartpeppar efter smak
Matolja att fräsa löken i

Fräs lök och vitlök, utan att bränna den. Häll i chilin. Rör i jornössmöret och tillsätt vatten och buljongtärning. Koka up och häll i soja, kokos och kackade jordnötter. Nu kommer såsen att vara ganska lös (den blir tjockare om man har i mer jodnötssmör, men det tycker jag känns lite onödigt onyttigt) men då är det bara att reda av med Maizenaredning.

Detta recept ger drygt en halv liter sås, så nu är det bara att njuta. Jag har frusit in en burk så jag kan ta fram när jag får panikbehov.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0