Såld på feng shui

I lördags köpte jag boken Feng shui för svenska hem av Agneta Nyholm Winqvist. Igår satte jag mig ner i lugn och ro och började läsa och blev helt såld. Ibland finns det saker som bara kommer till en och det här var just en sådan sak. Jag tänker inte återberätta hela boken men några godbitar har jag valt ut, som jag själv fastnade lite extra för.


Feng shui är ju en gammal österländsk lära som beskriver hur människor påverkas av sin omvärld. Det kan handla om färger, former och material, men även om hur landskapet runt omkring oss är format. Förutom detta som är ganska lätt att sätta fingret på (fina saker, genomtänkt färgsättning osv.) spelar energifält (både synliga och synliga) som omger oss en stor roll. Det allra viktigaste är chi. För att vi ska må bra ska vi låta chi flöda långsamt, lugnt och harmoniskt. Om chi stannar upp eller rör sig för snabbt kommer vi att påverkas på ett negativt sätt.


I boken finns till exempel flera ritningar som visar hur chi flödar genom rum beroende på var dörrar och fönster är placerade. Utifrån detta kan man sedan möblera sitt hem för att det ska bli så harmoniskt som möjligt.


Jag får ofta en känsla av att det känns lite konstigt när jag är i vissa rum. Det är en känsla som inte går att beskriva. Kanske man kan säga att det kryper lite i kroppen. Vårt arbetsrum är ett sådant rum. När jag läste boken kom jag på att det nog beror på att skrivbordet står placerat mellan dörren och fönstret och att jag då sitter mitt i chi vilket gör att det då stagnerar. Sedan finns det andra skäl till detta som också kan förklaras med feng shui, t.ex. hur väl balanserade de fem elementen är i rummet.


En sak som jag fastnade för när jag läste boken var det två begreppen välståndsmedvetande och fattigdomsmedvetande. Enligt författaren är de flesta människor präglade av det senare, hur mycket pengar man än har. Du kan ju testa. Går dina tankar i dessa banor?


  • Det finns inte tillräckligt här i världen.
  • Man måste jobba hårt för att få det att gå runt.
  • Ingeting kommer till en med lätthet.
  • Livet är en kamp.
  • Det är bäst att snåla för man vet aldrig vad som kan hända längre fram.
  • Om jag gör mig av med den här får jag kanske aldrig mer råd att köpa en ny.

Om de gör det drivs du av ett fattigdomsmedvetande. Om det istället är välståndsmedvetandet som präglar dig är du mer inne på det här:


  • Alla har kapacitet att skapa det man vill i livet.
  • Saker och händelser kan komma till en utan att man behöver slita ihjäl sig.
  • Man tror på att man förtjänar att ha det bra.

Enligt feng shui ska man släppa så mycket som möjligt på fattigdomstänket och träna upp välståndstänket. Och det handlar inte alls om att vi ska omge oss med en massa prylar och att alla ska bli rika och kunna åka på utlandssemester två gånger om året (det nämns ingenting om konsumtion) utan att vi ska se oss omkring och fundera över vad vi kan göra för att njuta mer av livet.


Exempel på enkla saker man kan göra för att rensa bort negativ energi är att göra sig av med kläder man aldrig använder och slänga smink och parfymer som är gammalt. Jag gillar verkligen att rensa ur och slänga prylar som jag aldrig använder, men visst har man ändå en och annan grej som man behåller trots att man inte alls tycker om den... Det man ska fråga sig innan man tar tag i rensningen är


  • tycker jag om den här?
  • behöver jag den?
  • är den bra eller dålig för mig?
  • vilka minnen, känslor och tankar väcker den?
  • om jag bestämmer mig för att göra mig av med den, ska jag då slänga, ge bort eller slänga den?

Många gånger äger man saker som man saker som man har fått, som man inte alls tycker om men inte vill/vågar (?) göra sig av mig just för att man fått dem. Vad ska man då göra? Feng shui har svaret på detta: GÖR DIG AV MED DEM. Allt som skapar negativa känslor runt omkring en ska man försöka bli av med.


Det här blev ett långt inlägg och jag skulle helt klart kunna skriva lika mycket till men nu har jag i alla fall skrivit ner det som har fångat mitt intresse just nu. Så nu har jag fått en hel del tankar om förändringar jag ska testa här hemma. Ett steg som jag tog redan igår var att göra mig av med alla halvvissna krukväxter.


När jag satt och läste boken kom jag att tänka på begreppet energitjuvar, människor i ens omgivning som genom sitt sätt att vara suger energin ur andra människor. Det här är egentligen rätt lika, bortsett från att det kan vara svårt att göra sig av med människor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0