Melodifestivalen

En av årets höjdpunkter i TV är, förutom premiären av Allsång på Skansen (som fär mig betyder SOMMAR), helt klart Melodifestivalen. Vilka låtar kommer vara med? Vem vinner? Vilka kläder har alla? Hur klarar programledarna sitt uppdrag? Och kanske viktigast av allt: Hur ska det gå för Sverige? Jag tittade på de där inför-programmen som gick för att ha lite koll på bidragen och tyckte väl att det lät ok. Vissa bidrag var hemska och då kan man inte annat än fundera över hur de andra bidragen från det landet lät... Men självklart var Sverige bäst, eller? Vi är ju alltid bäst innan själv atävlingen och är mycket duktiga på att klanka ner på de andra låtarna. I år skulle vi minsann inte placera oss så dåligt som de senaste åren. Inte en chans!


Jag såg semifinalerna också och tycker att det är ett bra system, att alla länder får kvala utom några stycken. Varför Storbritannien, Spanien, Frankrike och Tyskland alltid är garanterade en plats i finalen fattar jag dock inte. Jag menar, efter igår då det bara vara Storbritannien som egentligen gjorde bra ifrån sig kan man verkligen fundera... Men Sverige var i alla fall bäst och Malena skulle självklart sopa mattan med de andra bidragen.




När klockan började närma sig nio satte jag igång med förberedelserna: Hälla upp godis och chips i skålar. Man måste frossa när det är ESC. Sedan spelades signaturmelodin och tävlingen var igång. Malena var riktigt bra tyckte jag och självklart skulle hon placera sig högt. Efter typ tio bidrag hade jag ätit alldeles för mycket godis och kunde knappt koncentrera mig på låtarna, men det är sånt som händer...





Som varje år spelar vi om vem som ska vinna samt vilken placering Sverige ska få. Jag gissade att Azerbadjan skulle vinna och att Sverige skulle bli 6:a. Som ju alla vet idag var detta ingen vinnartips... Ok, Azerbadjan kom ju rätt högt, men resten kan vi ju tala tyst om. Julia och Stefan vann potten på 100 kronor (Julia tippade Norge och Stefan trodde att Malena skulle komma 12:a).






Men det är lite intressant det där att Sverige alltid bröstar upp sig innan tävlingen och häcklar de andra bidragen för att sedan göra ett riktigt magplask... Vad är det egentligen som vi gör fel? Svaret är rätt enkelt: Skickar fel låt såklart. Jag tror att Alcazar hade klarat sig bättre, eller Måns. Kanske man skulle ta bort det där med att tittarna får rösta och istället ha en internationell jury från början som väljer ut ett bidrag från varje land? Däremot får tittarna tycka till i själva finalen, som det är nu. Sedan kan jag tycka att vi måste lära oss ödmjukhet och inte vara så himla styva i korken hela tiden. Jag menar, hur har vi inte gastat de senaste åren om hur bra vi är och att Sverige är favorittippat av typ "alla"? Och sitter vi där med skägget i brevlådan medan något bidrag som vi helt förkastat står som lycklig segrare. Ska jag vara helt ärlig har jag inte hört så många kommentarer inför tävlingen om Norge, så jag kan inte säga så mycket om det. Jag tyckte dock att rätt låt vann och att Norge helt klart var bättre än Sverige. Heja Norge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0