Svensk?

Igår var det ju sjuttonde maj, och förutom att det var svärmors födelsedag firade norrmännen sin nationaldag. Jag har länge funderat på det där med nationaldagsfirande och vad det beror på att man i Oslo paraderar längs Karl Johann i folkdräkt medan många i Sverige verkar tycka att det bästa med 6:e juni är att man får vara ledig (såvida den inte infaller på en helg som den ju gör i år och då blir man istället arg). Jag kommer ihåg för några år sedan då det var tal om att skolorna inte skulle få hissa svenska flaggan på avslutningen eftersom ansågs ha blivit en rasistsymbol. Hallå?!


Jag tycker Sverige på många sätt är ett bra land, och på andra ett skitland. Men det bra överväger nog ändå. En sak som jag tycker är rätt rolig med Sverige är svenskarna. Och på samma sätt som invandrare får driva med invandrare, homosexuella får driva med homosexuella osv får svenskar driva med svenskar. Detta har författarna till boken "Du vet att du är svensk..." tagit fasta på och samlat en massa roligheter om svenskar i en mycket rolig bok.




Döm själv:


Du vet att du är svensk om du...


... har dåligt samvete för att du inte går ut när solen skiner

... tror att det straffar sig att byta kö

... blir stolt när Stellan Skarsgård får medverka i någon internationell storfilm

... besvarar "tack" med att säga "tack"

... har svårt att ge och ta komplimanger

... har titthål i dörren för att kunna se om det är TV-pejlingen som ringer på

... känner att du måste lägga till en smiley i ett skämtsamt mail för att det inte ska missförstås

... inte tycker det är konstigt att ekorrn som satt i granen plötsligt hoppade från tallegren

... någon gång försökt "gå bort ett wienerbröd"

... aldrig skulle sätta dig bredvid någon okänd på bussen om det fanns lediga säten någon annanstans

...lyxar till det med att bjuda på smörgåstårta vid festligare tillfällen

... känner dig obekväm med att tillrättavisa andras barns

... tittar på din nummerlapp varje gång kösystemet tutar till, för att försäkra dig om vilket nummer du egentligen har

... ler fånigt åt stereotypa generaliseringar om hur du är som svensk


Nu finns det säkert folk där ute som tycker sånt här är vansinnigt tråkigt och absolut aldrig skulle kunna tänka sig dra det minsta på smilbanden, än mindre stoltsera med att de äger en sån bok, men jag asgarvar i alla fall (vilket tydligen tyder på att jag är en riktig svensk). Och jag kan genast säga att de flesta påståendena stämmer rätt bra in på mig faktiskt. Jag har t.ex. dåligt samvete just nu för att jag sitter inne och skriver detta samtidigt som det är soligt ute...


Det där med att lägga till en smiley i ett mail för att det roliga inte ska missförstås var jag ju inne lite på i ett inlägg för några veckor sedan, just vad man ska göra för att de som läser ska fatta vad man menar. Förra veckan skulle jag skriva ett mail hem till en elevs föräldrar och jag var lite orolig för hur jag skulle formulera mig, så de skulle ta det på rätt sätt. Då fick jag tipset från en kollega att lägga till en smiley efter meddelandet, för då skulle mamman slappna av lite... Men grejen var att innehållet var rätt allvarligt och då tycker jag det känns konstigt att slänga in en glad gubbe efteråt. Kanske har jag fel?


Nåväl, vill man få sig ett skratt tycker jag man ska kika lite i den här boken. Eller så tar man och kollar på någon rolig film eller drar en norgehistoria eller vad man nu tycker är kul. Huvudsaken är att man får skratta lite.


Kommentarer
Postat av: nina

HA ha ha. Verkar va en rolig bok.

2009-05-18 @ 19:13:35
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0