Choklad-och pepparkakstoscamuffins

Det här är ett recept som jag hittade på nätet någonstans och sedan har gjort om lite.

Till 12 muffins behövs:

Kaksmet
200 g mörk eller ljus blockchoklad
175 g smör eller margarin
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2-3 tsk pepparkakskrydda

Toscasmet
100 g smör eller margarin
2 dl socker
2 msk sirap
2 msk mjölk
2 msk vetemjöl
2 msk kakao
150 g mandelspån

Grovhacka chokladen. Smält smöret och blanda ner chokladen så den smälter. Rör ägg och socker i en bunke (inte med elvisp). Blanda ner mjöl, bakpulver och pepparkakskrydda och rör om. Blanda till sist ner chokladsmöret. Häll smeten i muffinsformar i muffinsplåt (fyll ca halva formen). Grädda i 200 grader 20-25 minuter (muffinsen ska vara rätt lösa inuti).

Blanda ihop alla ingredienser till toscasmeten utom mandeln i en kastrull. Koka upp, ta av kastrullen från värmen och rör ner mandelspånen. Häll smeten över de varma muffinsen och grädda ytterligare ca 10 minuter. Klart!

Tips: Tryck till muffinsen lite försiktigt innan toscasmeten hälls på, annars är risken stor att den rinner av (om muffinsen är väldigt toppiga).

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Camilla

Shit vad gott det låter. Farligt gott. Hmmm... passar dock inte riktigt in i mitt senaste försök att minska ner på sockret (bestämde mig efter vårt godissamtal i matsalen). Ska försöka mig på de här, men inte förrän närmare jul. Annars är de nog slut när det väl gäller...

2009-11-21 @ 00:19:27
URL: http://www.rallarringen.se/camilla

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0