Gotlandslimpor

Nu har jag tagit ytterligare ett jättekliv uppåt på husmorsstegen: Jag har bakat mina första gotlandslimpor. Känner mig mäkta stolt över detta och ska nu inmundiga en ljummen skiva med smör och ost på. Men först kommer receptet:

Gotlandslimpor (2 stora eller 4 små)

Dag 1
1 liter vatten (uppkokt, något avsvalnat)
15 dl rågsikt
½ msk salt
1½ msk ättikssprit
1 påse malen pomerans 

Dag 2
40 g jäst
1 dl sirap
1 dl vatten
13 dl vetemjöl

Gör såhär:

Dag 1
Lägg rågsikt, salt, pomerans och ättika i en stor bunke. Häll på det avsvalnade vattnet och arbeta degen 10-15 minuter. Mjöla, täck med bakduk och ställ på varm plats till nästa dag.

Dag 2
Blanda jäst, sirap och vatten. Slå blandningen över gårdagens deg. Blanda i vetemjöl och arbeta kraftigt tills den släpper bunken (men den ska ändå vara rätt kladdig). Låt jäsa övertäckt ca 1 timme. 

Slå upp degen på ett ordentligt mjölat bakbord och arbeta ihop den. Forma till två eller fyra limpor och lägg dem på en smord plåt. Låt bröden jäsa ca 45 minuter under duk. Pensla bröden med sirapsvatten. Grädda i 200 grader längst ner i ugnen, ca 1 timme (40-50 min om man gör fyra bröd). Pensla med lite smält smör när man tar ut dem. Låt svalna under bakduk. 

Tips! Om man är osäker på om bröden är färdiggräddade kan man knacka på ovansidan. Det ska då låta lite ihåligt. 
 


 

Kommentarer
Postat av: svägersken

Hej gravidis..du vet att det är ett typskt fenomen när man är gravid att man börjar pyssla, baka, byta gardiner, städar och ordnar. Du bakar annars också men du skall se att det bli ännu mer sug längre fram. Det kallas tydligen att man "bäddar" hemmet för en ny individ skall komma. Jag gjorde det också så jag skrattade lite sen när jag läste det i en mammatidning..synd att man inte har något av det kvar efter bara, här ser ut som en cirkus dagit fram!

Hoppas allt är bra med er...vi ses snart!

Keram Christina

2009-11-21 @ 21:21:12
Postat av: Anonym

Haha... Ja, jag läste också det någonstans... Kanske är det därför jag rensar garderober och köksskåp som en dåre... Ibland får man liksom en massa energi som bara måste komma ut. Antar dock, precis som du skriver, att det inte håller i sig för evigt. Kram.

2009-11-23 @ 21:33:03
Postat av: Elin

Haha... Ja, jag läste också det någonstans... Kanske är det därför jag rensar garderober och köksskåp som en dåre... Ibland får man liksom en massa energi som bara måste komma ut. Antar dock, precis som du skriver, att det inte håller i sig för evigt. Kram.

2009-11-23 @ 21:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0