Jäklar! Jag ägde*!

* Vara grym på något, typ BÄST (tonårsspråk...).

Etos, patos, logos...  Idag var det genomgång av retorikens ädla konst på svenskan och gud vad roligt jag hade. Att kunna trollbinda en hel klass kritiska, hormonstinna 15-åringar kräver sin kvinna. Och idag var jag just denna kvinna. Innan jag började var jag lite nervös, för jag har liksom inte jättemycket erfarenhet av detta, men efter en stund blev jag rejält varm i kläderna (hade f.ö min nya fuskpälsväst idag som jag blev svettig som tusan i...) och sedan var det bara att köra liksom. Eleverna var med, de skrattade och kommenterade och allt var precis så perfekt som det ska vara. Sedan finns det visserligen alltid de som är "för coola" för att tycka att töntläraren är rolig. I sådana lägen gäller det att komma ihåg en viktig sak: Politiker nöjer sig med 51% positiva väljare. Att detta ska vara så svårt att få in i skallen. Om en eller två av 28 sitter och ser ut som riktiga surpuppor börjar man tyvärr ofta tvivla på sin kompetens, istället för att fokusera på resterande 26 som faktiskt verkar uppskatta det man gör. 

I morgon är det dags för nästa pass och jag ser redan fram emot det. 

Måste när jag ändå skriver om jobbet kommentera den fruktansvärda artikel jag läste på helagotland.se idag. Den handlade om hur högstadielärare dagligen tvingas stå ut med att höra hora, fitta osv. från sina elever och att det har gått så långt att lärarna i vissa fall inte orkar/vågar gå till jobbet. Vad fan är det som händer?! Jag har själv sluppit detta bemötande, men har en kollega som en gång fick höra "håll käften" från en elev i sjuan på ett utvecklingssamtal. Till saken hör att föräldrarna var med och gjorde inte ett SKIT. Jaja, jag vet att många elever som beter sig illa kommer från en strulig bakgrund, men detta ger dem väl inte rätt att kränka andra människor? 

Jag känner att när jag skriver detta börjar det riktigt osa om mig, så med mitt eget välbefinnande i åtanke avslutar jag här. Men det finna ännu mycket kvar att säga...  

Kommentarer
Postat av: Nina

Härligt att Ä G A. Du är ju bäst på svenska språket så det så. Men jag förstod inte riktigt hur det hela gått till...?



Vilka fina 46or den lille krabaten ser ut att ha.

2009-11-05 @ 19:26:18
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0