Recension - Allt är upplyst

Nu har jag då kommit igenom det hittills trögaste läsprojektet på länge. Kanske någonsin... I eftermiddags var det bokträff hos Camilla och jag plöjde lätt stressad de sista 40 sidorna i morse till frukosten. Jag är inte den som brukar ta tid på mig att läsa ut en bok, men just den här tog tid. Närmare bestämt två veckor.

Från baksidestexten:

"Den unge ukrainaren Alex får i uppdrag att vara översättare åt en lika ung amerikan vid namn Jonathan Safran Foer som kommit till Lvov för att söka efter byn Trachimbrod och den kvinna som räddade hans morfar undan nazisterna. I en risig bil med Alex halvblinda farfar som chaufför och hunden Sammy Davies Junior Junior ger de sig iväg på jakt efter det förflutna.
     Resan skildras av Alex som lärt sig engelska med hjälp av en föråldrad synonymordbok. Samtidigt berättas byn Trachimbrods öde från 1791, då byn får sitt namn, fram till 1941 då den utplånas av nazisterna. Historien drabbar resenärerna på ett avgörande sätt."

Författaren heter Jonathan Safran Foer, dvs. samma som huvudpersonen, men det är inte en självbiografisk bok. Detta är ju en lite ovanlig sak med den här boken. Varför döpa en av karaktärerna till exakt samma namn som sig själv? En annan ovanlig sak är detta med att Alex lärt sig engelska med hjälp av den där gamla synonymordboken. Detta gör att ordvalen ibland blir lite tokiga. Ytterligare annorlunda grepp är att dialogen är skriven i löpande text, att vissa avsnitt är skrivna utan en enda punkt och att det helt plötsligt kommer två sidor fulla av enbart punkter (och några ord hit och dit).

Detta är en bok för dem som gillar litterära utmaningar och att möta skönlitteratur på ett lite annorlunda sätt. Man kastas liksom fram och tillbaka, både i tid och upplägg och ibland blir detta lite förvirrande. Ibland kände jag att "Wow! Nu har jag äntligen fattat" men så vände det tvärt och jag blev tvungen att läsa om vissa sidor flera gånger för att hänga med.

Som sagt, gillar man litterära utmaningar ska man absolut läsa den här, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till personer som föredrar traditionella kioskvältare. Risken finns då att man inte ger boken den chans som den faktiskt ändå förtjänar (trots att den var seg och jag ibland ville ge upp tog jag mig igenom den). Är man ändå nyfiken kan man ju se filmen med Elijah Wood i huvudrollen. Ska själv göra det när jag får tillfälle.

Betyget på "Allt är upplyst" blir 3/6.

Allt är upplyst