Vart tog immunförsvaret vägen?

Jag har ett fantastiskt bra immunförsvar. Har aldrig fått influensa, trots att jag dagligen umgås med människor som hostar, snorar, har feber, nyser, har ont i magen... Under mina fem och ett halvt år på KBS har jag två sjukdagar. Det tycker jag är rätt bra.

Men detta har liksom vänt. På en månad har jag varit förkyld två gånger. Är täppt i näsan, tung i huvudet och allmänt hängig. Förra gången försökte jag bota med Nezeril, men efter 10 dagar utan effekt struntade jag i det och väntande istället ut eländet, vilket resulterade i att jag knappt kunde andas på natten... Men men, till slut blev jag ju frisk. Nu är det dock kört igen. Tredje förkylningsdagen nu. Den här gången har jag dock dumpat Nezeril och istället skaffat mig Renässans+ (ja, det stavas faktiskt med ä) som är vanlig saltlösning. Den ska inte vara beroendeframkallande och är tydligen speciellt framtagen för t.ex. gravida. Sticker/svider lite när man sprayar (eftersom den är lite saltare än salthalten i kroppen) men jag kör på. Har läst att nästäppa udner graviditet är rätt vanligt så antagligen är det väl något sådant.  

Det är i alla fall inte svininfluensa (eller "den nya influensan") för jag är vaccinerad, två gånger till och med. För mig var det aldrig någon tvekan om huruvida jag skulle vaccinera mig eller inte. Många menar att det bästa är att bygga upp sitt eget immunförsvar och därför inte utsätta kroppen för några konstgjorda substanser. Detta tycker jag dock är att vara rätt ego. I den situation jag är just nu tänkte jag självklart först och främst på bebben, men även på alla som jag dagligen träffar och utbyter baciller med. Jag menar, bara för att jag brukar klara mig från de värsta symptomen innebär ju inte det att jag inte kan smitta ner någon annan som verkligen blir jättesjuk.

Att den första sprutan sedan gjorde jäkligt ont är en helt annan sak... Det kändes som att någon hade givit mig en rejäl snyting och armen kändes helt förslappad i ett par dagar. Andra gången gjorde det inte alls lika ont. 

Måste nog ta en spraypuff nu för det börjar tjockna till igen.  

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag håller med dej i ditt resonemang kring vaccinering.

Krya på dig gumman!

2009-11-14 @ 21:29:45
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0