Höstlov

Många som inte är lärare tycker att vi har det så himla bra med alla lov. Och jag är beredd att hålla med... Jag tänker på alla som har sina fyra-fem veckor på sommaren och sedan sliter hela året fram till det blir sommar igen, kanske med något avbrott på någon enstaka utplockad semesterdag hit och dit. För mig är höstlovet alltid lika välkommet när det dyker upp i v. 44. Man har jobbat 11 veckor, har haft en tuff topp precis innan och har ca sju veckor kvar till jul. Att få ett break och kunna vila upp sig är verkligen guld värt och det är det jag försöker tänka på när man kommer in i de där tuffa perioderna med prov som ska rättas, betyg ska sättas, utvecklingssamtal, åtgärdsprogram som ska skrivas osv.

Idag är det torsdag och jag har varit ledig sex dagar. De första dagarna jobbade jag faktiskt en del, för hur det än är finns det alltid saker att göra. Och gör man det inte nu är det ju inte precis så att någon annan gör det åt en... Men igår och idag har kag varit helt ledig. Njuter!

Igår tog Erik, jag och hunden en promenad ner till stranden. Skulle gå vår vanliga runda men det var så otroligt mycket vatten överallt så det fick bli att trassla sig fram bland ris, taggbuskar, våta löv och hala grenar. Sånt hatar jag. Jag vill gå på vägar! Nu befinner jag mig dessutom i ett speciellt "tillstånd" så viss form av exersis straffar sig med vansinnig värk = foglossning (ok, det var första gången jag nämner något om detta i bloggen...). Fick lida för det resten av dagen. Men, men, jag klagar inte. Tvärtom! Ge mig en massa foglossning bara skrutten där inne mår bra. Låt mig gärna gå upp 20 kilo också, vakna hundra gånger per natt och vara kissnödig, inte kunna ha annat på fötterna än gummistövlar... Bara den får må bra och komma ut som en liten frisk person. 

Hur som helst, dagen fortsatte med en date på stan med Angelica. Åh, vad jag är glad att jag har henne. Hon är en sån person som man liksom inte behöver ha kontakt med en gång i veckan eller ens varje månad. Vi ses när vi båda är på Gotland och då känns det som att vi sågs för bara några dagar sedan. Vi lunchade på crêperiet (Monsieur hette pannkakan jag åt - skinka, ost, tomat och dijonsenap- MUMS!) och gick sedan en sväng på stan. Köpte mitt favoritte på Kränku (Världsarvste) som jag nu sitter och smuttar på. Vi fortsatte till gallerian med G.A.D, Bertholdsson & Holm och Visby chokladaffär. Jag hittade en superfin korg på G.A.D som jag sett på nätet men inte hittat i någon butik tidigare, så den ska jag nog slå till på innan jag åker hem. Vi tog sedan en fika på Siesta innan vi skiljdes åt. Nästa gång vi ses blir på jullovet och jag längtar redan. 

På kvällen åkte vi hem till Aron och Christina och käkade tacos tillsammans med barnen, Monica, Stig, Åsa och Yngve (Arons pappa). De håller på att bygga tills sitt hus så det var jättekul att se hur långt de har kommit. Det kommer bli så fint när de är klara. 

Idag har vi haft en hemmadag. Gick en promenad runt Kanalen i morse och kunde konstatera att Lummelunda verkligen kommer att växa till invånarantal de närmsta åren. Det är hur många tomter som helst här ute som håller på att göras i ordning för att säljas och byggas på. Sedan blev det en lång frukost innan vi tog tag i att röja nere i garaget. Innan vi åkte efter sommaren ställde vi bara in trädgårdsmöblerna hur som helst, så det knappt gick att komma in, men det är åtgärdat nu. Mycket fint blev det. Därefter gick vi in till Kattis och lånade ketchup. Hade glömt att köpa och tanken på makaroner och grillad korv (vi hade inget att steka i, så det var bara att rota fram grill och kol) utan ketchup var inte speciellt lockande. Tur att man har snälla grannar! 

Nu sitter jag här och sörplar te (tänker fullständigt ignorera tre koppar kaffe/koffein om dagenrekommendationen, och bälga i mig bäst jag vill!) och väntar på att det ska bli dags att åka in mot stan. Fick plötsligt ett vansinnigt sug efter att titta in till Farbror Fynd på väg ut till Vall. 

I morgon ska jag ta tag i lite fotograferande och lägga in lite fina bilder här. Det var ju ett tag sedan om man säger så. 

En bild kan ni i alla fall få redan nu:




18+5

  
 

Kommentarer
Postat av: Catti

Grattis till skrutten i magen. Kan rekommendera vattengympa för gravid vid foglossning.

2009-10-31 @ 06:32:21
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: Camilla

Härlig mage! Hur var det i måndags? :)

2009-11-04 @ 15:06:33
Postat av: Elin

Catti, tack för tipset om vattengympa. Har kollat runt lite här i Växjö men tyvärr inte lyckats hitta någon grupp. Ska dock leta vidare.



Camilla, det var helt fantastiskt i måndags. Vilken upplevelse alltså!

2009-11-05 @ 18:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0