Bokcirkel

När jag var liten var min mormor med i en läsecirkel. Det var ett gäng pensionärer som träffades då och då för att läsa och diskutera böcker. Jag minns att de plöjde Jean M Auel's Grott-epos och att jag blev så impad över att min gamla mormor kunde läsa så tjocka böcker. Det där med läsecirkel var därför något som jag förknippade med gamla människor som inte hade så mycket att göra om dagarna. Men det var då det...

I slutet av vårterminen var vi några kvinnor på jobbet som bestämde att vi skulle starta en läsecirkel. Som den svensklärare jag är gick jag självklart igång stenhårt på idén. Upplägget var samma som på mormors tid: Vi bestämde en bok som alla skulle läsa, läste boken och skulle sedan träffas och diskutera det vi hade läst. Den första boken blev "Den hungriga prinsessan" av Christina Herrström (Ebba&Didrik, Glappet) och igår kväll vad det dags för den första träffen.

Efter en mycket smarrig inledning på kvällen (Pernilla, värdinnan, hade gjort varma mackor med bl.a. kantarellstuvning - yummy!) började vi lite trevande (eftersom ingen av oss hade någon direkt erfarenhet av boksamtal, annat än de man har med elever i klassrummet) presentera för varandra vad vi hade fastnat lite extra för. Men sedan kom diskussionen igång - ordentligt. Och det är ju det som är så himla kul när man har läst samma böcker som någon annan och kan prata om dem. Jag är av uppfattningen att en bok aldrig blir så bra som när man har fått ventilera tankar och funderingar om den med någon annan. 

Innan kvällen var slut hade vi bestämt ny bok och ny träff. Det blir "En sorts kärlek" av Rey Kluun och den ska vara läst till den 30 september och då ses vi hos Sophia. Beställde boken idag och ser fram emot att få börja läsa den. 

 

Kommentarer
Postat av: nina

Men åååå så kul. En bokcirkel - vilken idé. JAG VILL OXÅ!!! Det måste jag kolla om jag kan få ihop någon.

Men hur fungerar det när ni ska bestämma vilka böcker ni ska läsa? Röstning?

2009-09-04 @ 20:05:33
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Elin

Om någon har ett tips på en bra bok är det bara att komma med ett förslag och är det något som verkar intressant tar vi den. Den som kommer med förslaget får sedan ha träffen hemma hos sig. Dessutom finns det en hel del på nätet om bokcirklar och vilka böcker de har läst där. Hoppas du får ihop en grupp.

2009-09-05 @ 14:35:28
URL: http://tributetocreativity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0