Boktips: En sorts kärlek av Ray Kluun

Den 30/9 är det dags för nästa bokträff och till dess ska vi ha läst "En sorts kärlek" av Ray Kluun. Jag läste ut den idag och de sista kapitlen grät jag mig igenom, precis som det stod på baksidan av omslaget att man skulle göra...
Helt kortfattat handlar den om ett framgångsrikt par i Holland, Sten och Carmen. Tillsammans har det dottern Luna som båda avgudar. Problemet är bara att Sten är notoriskt otrogen. Han kan bara inte låta bli, vilket Carmen är mycket väl medveten om. Till viss del har hon överseende med otroheten och hon erkänner vid ett tillfälle att hon själv också varit med en annan.

Men så en dag upptäcker Carmen en knöl i ena bröstet och det konstateras direkt att hon har bröstcancer. Helt plötsligt gör livet en tvärvändning och Sten blir tvungen att omvärdera hela sitt liv. Eller? Om det ändå vore så enkelt. Samtidigt som Carmen ligger hemma och blir sämre och sämre, inleder Sten ett passionerat förhållande med Rose. 

Sedan vill jag inte berätta mer för jag tycker verkligen att du ska läsa den, oavsett om du är man eller kvinna. 

Skulle jag ge den ett betyg (vilket jag egentligen tycker är svårt, eftersom betyg ju måste utgå efter kriterier och jag inte satt upp några såna...) får det bli 5/6. Det som drar ner det lite är att det i texten finns små "faktarutor" insprängda om t.ex. barerna de besöker, någon (o)känd fortbollsspelare i Holländska ligan osv. som det tog ett tag att vänja sig vid. Ett plus är att det i början av varje kapitel finns ett citat ur en känd låt eller film/serie som passar till kapitlet.   

Kommentarer
Postat av: Nina

Kul med boktips, den verkar bra den här, men tyvärr pallar jag inte läsa böcker där personer drabbas av sjukdomar. Är ju redan hypo så det räcker

2009-09-20 @ 19:57:13
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Weronica

Åh, vad bra. Boktips är precis det jag behöver. Kom gärna med fler tips. Är den ny eller gammal bok??

2009-09-20 @ 21:07:06
URL: http://www.foxypuma.blogg.no
Postat av: Elin

Boken är från 2003, men jag hade aldrig hört om den innan vi bestämde att läsa den i bokcirkeln.



När det gäller själva cancern är det givetvis en tung del av boken, samtidigt är Carmen så otroligt stark. När jag läser blir jag imponerad av hennes styrka.

2009-09-21 @ 19:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0