Dåligt samvete...?

Jag tycker att jag är en rätt snäll person. Jag ger mina pengar till UNICEF varje månad, är med i Postkodlotteriet (har dock aldrig vunnit någonting...), lägger alltid minst en tia i sparbössor på stan, köper alltid Majblomma och andra välgörenhetspins... Men vad händer? Jo, när jag loggar in på min hotmail kommer det upp bilder på skabbiga hundar, björnar med munkorg och/eller utslitna tänder, brutalt misshandlade apungar osv. osv. Hatar det! Och det är väl klart som tusan att man får dåligt samvete och känner att man måste slänga iväg några hundralappar, helst igår... Okej, jag fattar väl att det är ett sätt för djurrättsorganisationerna att få in pengar, men det är skräckpropagandan jag är emot. Jag ser mig själv som en stor djurvän och lider givetvis otroligt mycket med alla stackars djur som sitter inspärrade i burar för att bli tjusiga kappor till rika människor eller som har till uppgift att roa turister. Men jag orkar inte bli matad av dessa plågade bilder. Istället har jag gjort egna val, som inte handlar om att sätta in pengar på något djurrättskonto. Jag skulle t.ex. aldrig gå på cirkus. Jag menar, hur naturligt är det för hästar att ligga i en säng och dra ett täcke över sig, eller för elefanter att snurra runt på en liten piedestal med en dammvippa i snabeln? Det är kanske gulligt för små barn, och vill man som förälder ta med sina barn på sånt får man givetvis göra det, men jag tänker inte göra det. Detsamma gäller djurparker utomlands (jag inbillar mig att Kolmården är helt ok) eller att ge pengar till apdressörer som har "lyckats" få en stackars apa klädd i hängselbyxor att cykla på en lina... Men det är nog vad man har med sig från när man var liten. Jag har gått på cirkus sådär två gånger eller nåt, just för att mamma inte gillade tanken på dresserade djur. Och inte har vi besökt några djurparker heller. Var på London Zoo för en massa år sedan och där var det en stor tiger innanför en glasruta som gick fram och tillbaka, helt apatisk. Och det hade jag betalat sådär 10 pund för att stödja. 

Nästa sak som ger mig lite lätt dåligt samvete är något jag läste om i tidningen idag. Det handlade nämligen om ligor från östeuropa som kör runt hela familjer i Sverige för att tigga på gatan och sedan lägger rabarber på alla intiggade pengar själva. Sånt gör mig heligt förbannad. Har själv fått en och annan lapp upptyckt i ansiktet där en kvinna i sjaskiga kläder ber om pengar till sitt blinda barn som behöver en operation, eller mannen som är cancersjuk etc. Jag brukar av princip aldrig ge pengar till tiggare. Och enligt den här artikeln finns det ju skäl att handla just så. Sedan är det klart som tusan att man får rejält dåligt samvete när man viftar bort dem och samtidigt kan stoltsera med en samling kassar fulla med de senaste inköpen... 
  

Kommentarer
Postat av: Nina

Oj, jag skrev just ett inlägg om att jag tycker man ska brinna för någonting. Å det är ju helt klart att du gör. alltså det visste jag ju innan, du brinner ju för mkt. men uppenbarligen också för djurens rätt. Ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte riktigt tänkt på att cirkusverksamhet egentligen är djurplågeri. Jag har ju som bekant inte jättemkt känslor till övers för djur. Jag riktar min energi på människor. Men kanske man ska bojkotta ciskusar då.... hmmm... måste fundera mer på den. Har ju några år på mig.



Bra inlägg Elin!

Kram på dej

2009-09-07 @ 19:51:40
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Weronica

Jag stödjer Dyrebeskyttelsen i Oslo, Norsk luftfartsambulans och Norges Blindförbund för det tycker jag är BRA saker. Men man måste på något sätt ändå försöka släppa det dåliga samvetet ibland. Man kan inte stödja allt.

Har jag småpengar ger jag till tiggare som jag VEEET är tiggare.

Utomlands så ser man ju djurmissbruk hela tiden och jag skulle hellre ALDRIG stötta något sådant. Thailand var det mycket. Har oxå ofta sett föräldrar som använder sina små barn som lockbete för att ge folk dåligt samavete. Usch.

2009-09-09 @ 03:36:16
URL: http://www.foxypuma.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0