Damn, it feels so good!

Jag är 30 år och sju och en halv månader och har de senaste åren samlat på mig hur mycket prylar som helst. Garderoben går knappt att komma in i, byrålådorna går inte att stänga, köksskåpen (skjutluckor) tar emot när man ska öppna dem för att det står saker ivägen, kökslådorna strejkar dagligdags då någon visp eller annat redskap trasslat in sig bland slickepottar, degkrokar och pastaslevar, badrumsskåpet glipar... Ni fattar. Det är för mycket grejer här! Och detta faktum gör mig tokig. Jag hatar när det är rörigt, och när man dessutom har så mycket saker blir det extra svårt att hålla i ordning. Men idag gjorde jag äntligen slag i saken, och det rejält:

*Rensade garderoben på kläder, skor och väskor - vissa saker gick direkt i containern, medan jag ska skänka en del till Emmaus eller nåt.
 
*Rensade garderoben på övrig skit, t.ex. trasiga saker som bara hamnat där för att jag inte orkat bry mig tidigare.

*Rensade linneskåpet på gamla dukar och gardiner som jag inte har haft framme på flera år och antagligen inte kommer att använda inom den närmsta tiden heller. Detta ska också skickas till någon hjälporganisation.

*Köksskåpen blev lite mindre proppfulla, speciellt där alla blomkrukor står. Slängde nog tio stycken fula krukor som, precis som dukarna, stått instängda några år sådär.

*Gick igenom alla tygbitar och slängde de som är för små att göra något med, eller bara var allmänt fula.

Så nu känns det som om en sten har lättat för plötsligt blev allt så mycket luftigare. Dessutom börjar jag ibland tänka på hur det kommer att bli den dagen vi bestämmer oss för att flytta härifrån. Ska man verkligen spara allt skit till då och sedan stå med hur mycket grejer som helst?! Knappast. Bättre att rensa lite då och då.

Nu finns det säkert någon som reagerar och tycker att jag är en hemsk människa som slänger fullt funktionsdugliga saker (mamma och pappa...), men nu är det så det är. Tiderna förändras och idag använder man inte en sak tills den går sönder bara för att man inte ska köpa en ny. Till saken hör dock att jag inte har minsta lilla plan på att ersätta dessa prylar med nya, absolut inte. Ska jag vara helt ärlig har jag den senaste tiden nästan helt tappat sugen för att shoppa och det känns riktigt bra faktiskt.


Kommentarer
Postat av: nina

Rensardrottningen har varit i farten alltså. Inte illa.



/Avundsjuk

2009-09-06 @ 20:25:37
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0