Ich bin eine Gotlänning ja, und ich spreche swedish mit deutche Munrörelsen!

MVG i spanska, franska och engelska samt ett starkt VG i latin på gymnasiet, dvs. inte en lektion tyska, därav denna improviserade germanska inslag i mitt bloggande. Men en dag som denna går det liksom inte att bara låta tyskan gå obemärkt förbi.

Ända sedan Mari Jungstedt debuterade med Den du inte ser har jag slukat allt hon skrivit (med blandad förtjusning) med hull och hår. Det är enkelt, både intrigen och språket, men det är samtidigt det som gör henne så skön att läsa. Dessutom behöver man inte vara Leif GW för att lyckas lista ut vem mördaren är innan Anders Knutas gjort det. Att böckerna därtill utspelas på Gotland gör det inte mindre läsvärt, speciellt när man nu befinner sig på fastlandet.

Av den anledningen blev jag mycket glad när jag såg att 4:an skulle visa en serie filmer baserade på fyra av hennes böcker. Såg trailern för den första och gladdes åt att flera kända svenska skådisar skulle vara med. Men döm om min förvåning, och besvikelse, när jag inser att det är något tyskt skit, med tyska skådisar dubbade till svenska. De svenska skådespelarna fick förvisso prata svenska, åtminstone till slutscenen då mördaren och skolfröken plötsligt pratar engelska (såg man på munrörelserna)... Fattade ingenting. En hel film uppbyggd på samma sätt som han i Beck som av någon märklig anledning är dubbad från tyska (tror jag) till svenska. Finns det verkligen inga svenska skådisar som skulle kunna spela hans roll?! Tydligen inte... När man dubbar går det liksom inte att få dialogen att låta trovärdig, det blir istället alldeles stelt och konstigt.

Sedan fattar jag inte varför de hade bytt namn på Anders Knutas. Jag menar, heter man en sak heter man väl det? Som om Gunvald Larsson helt plötsligt skulle heta Krister... Vad är syftet?

Nej, nästa söndag är det jag som bojkottar detta skämt.

Dessutom fick vi tysk potatissallad idag i skolan, så jag har fått nog av tyska influenser för ett tag framöver...


Kommentarer
Postat av: NIna

Ha ha haha tysk humor.

Du är för skön Elin

2009-09-14 @ 17:22:16
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0