Stekpannebröd

Slänger in ett recept på stekpannebrödet jag gjorde ikväll.

5 dl mjöl (vete, graham, dinkel... Välj själv, jag tog vete och fullkornsdinkel)
2,5 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja

Rör ihop allt (tillsätt ev. mer mjöl om det blir för kladdigt) och låt stå några minuter. Dela degen i lagom stora bitar och kavla ut till tunna kakor. Nagga med gaffel. Hetta under tiden upp en stekpanna (jag tycker att gjutjärn funkar bäst, för då kan man låta den bli riktigt varm) och grädda sedan bröden någon minut på varje sida. Det brukar kunna osa rätt rejält eftersom pannan är rätt varm, så full fräs på fläkten och/eller ett vidöppet fönster är att rekommendera...

Bröden kan man antingen fylla med nåt gott, t.ex. kyckling/skinka, sallad och någon god sås, eller bara äta som de är med smör och ost. Det senare är min favorit.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Nina

Mmmm låter gott att fylla med kycklign eller nått. Måste provas, nån gång när tid finns.

2009-09-04 @ 20:03:33
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0