Digitalkamera: 85:- (Jo, tjena...)

VARNING! Detta inlägg kan upplevas aningens gnälligt, så om du vet att du inte gillar att läsa gnälliga åsikter kan du sluta läsa NU. 

När jag kom hem från jobbet idag tog jag som vanligt lite fika och gick samtidigt igenom reklamen (har inte fått upp någon sån där "Ingen reklam TACK-skylt" ännu). Gratistidningen Magazinet mitt i veckan var väl rätt intressant men resten däremot var ju bara skräp. Det jag dock fastnade för var Media Markts blad. "Inte puckat" är deras nya slogan och så visar de Robert Gustavsson när han typ dammsuger sig själv mellan benen eller kör in tungan i dammsugarslangen (som ska illustrera vad som verkligen är puckat...). PUCKAT! Inte Robert Gustavssons dammsugargrej utan hela bladet och det idiotkoncept MM marknadsför sina varor. Hela bladet bestod av reklam för "billiga" teknikprylar, men där allt handlade om det pris du betalar när du köper grejen på avbetalning i sådär 20 månader. Klart som fan att folk bli lockade att köpa en flashig TV för 999:-, men hur kul är det när man inser att det verkliga priset blir nästan 20000:- ?! Just det, inte speciellt. Det är detta som gör mig så förbannad. Det första man ser är dessa kanonpriser, men läser man det finstilta inser man rätt snart att det inte är så himla billigt. Och om man nu, mot all förmodan, skulle tycka att 20000 för en TV är billigt, varför inte bara kasta upp pengarna kontant på disken? Jag fattar inte varför man vill sätta sig i skuld i nästan två år för att kunna köpa en TV, dator, kamera osv. Har man inte råd att köpa en svindyr TV får man väl låta bli? 






Nästa idiotgrej är ÖB's reklamblad, där man numera erbjuder delbetalning. Hallå! Det finns väl knappt något på ÖB som kostar mer än 100:-, åtminstone inget som är något att ha? Och det är precis samma sak där: Har man inte råd att köpa ÖB's skoställ för 149:- får man väl låta bli? Nu menar jag inte att klanka ner på dem som inte har så mycket pengar för det är ju jättebra med t.ex. ÖB och andra lågprisbutiker (jag älskar ÖB, Rusta, GeKå's osv.) men det jag är emot är att man uppmanas att handla mer än man har råd med och sedan ta det på avbetalning. 



Men det kanske värsta exemplet ändå hittade jag härom dagen när jag gick in på lyko.se och kunde konstatera att man kan köpa hårvårdsprodukter på avbetalning och betala sådär 3-5 kronor i månaden. Hallå! En flaska schampo på avbetalning?! 

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0