Ryggont

Efter att ha mer eller mindre glidit igenom en graviditet i 34 veckor utan speciellt många krämpor har jag de senaste dagarna haft vansinnigt ont i ryggen. Det sitter liksom strax under skulderbladen och strålar ner i ländryggen. Det går inte att sitta bekvämt i soffan, inte i fåtöljen och att ligga i sängen är inte heller speciellt bekvämt. Skönast är egentligen att stå, men det blir ju också jobbigt i längden...

Ikväll ska Erik få massera mig och så ska jag testa att lägga benen högt. Får se om det hjälper. Skulle det inte funka får jag glädja mig åt att det ju inte är jättelångt kvar, så jag härdar nog ut.

Men om någon läser detta och har något bra tips på vad man kan göra för att lindra "ontet" vore jag tacksam att få ta del av det.  

Kommentarer
Postat av: Nina

Hrm, låter som spända muskler pga av framtung mage, kanske?

Massage och ligga med benen högt (=psoasställning) är bra. Prova också att hänga i något, t.ex. en chinsstång eller dörrkarm, kan sträcka ut ryggen skönt. Samt att röra sig i vatten är en höjdare, vattnet avlastar. Finns ingen vattengympa för gravida som du skulle kunna vara med på?

2010-02-14 @ 21:26:03
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Elin

Tack för tipsen. Har kollat upp vattengympa, men inte hittat någon grupp här i närheten. Ska testa att "hänga bort" det.

2010-02-15 @ 18:23:46
Postat av: johanna

Hej, be att få låna en TENS-apparat av din barnmorska, det var suveränt för mig de sista veckor (graviditet 1). Ha det så gott!/Johanna

2010-02-23 @ 13:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0