Boktips: Änklingen

I höstas tipsade jag om boken "En sorts kärlek" av Ray Kluun (se mer här). Eftersom det ända sedan dess har varit så mycket annat att läsa med bokcirkeln har jag inte hunnit läsa uppföljaren, Änklingen, men till slut blev det i alla fall av och igår kväll läste jag ut den.

Boken utspelas efter att Stens fru Carmen har dött i bröstcancer. Kvar står han med ett förvirrat liv och den treåriga dottern Luna. Men istället för att ta vara på situationen, reflektera över sitt nya liv och bygga upp den hittills ganska vaga relationen med Luna dränker han sin sorger efter Carmen i sprit, knark och framför allt sex. 

Till slut inser han det ohållbara i situationen och bestämmer sig för att ta med sig Luna på en lång resa till Australien, en resa som Carmen gjorde innan de träffades. Detta får honom att se livet ur ett helt annat pespektiv och inse vad som verkligen är viktigt. 

I början av boken beter sig Sten som ett riktigt jävla SVIN, och man borde inte sympatisera med honom för fem öre. Ändå kan jag inte låta bli att tycka synd om honom och på något sätt "förlåta" honom för allt skit han utsätter sig själv och sin omgivning för. 

Jag tycker den är helt klart läsvärd, men man bör läsa "En sorts kärlek" först så man får hela bakgrundshistorien. 

Betyg: 4/6 (slutet är lite "mossigt" skrivet och vissa av sexsekvenserna känns onödigt detaljerade).

 

Änklingen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0