Boktips: Guernseys litteratur-och potatisskalspajssällskap

Antagligen världens längsta boktitel... Detta är den bok vi i bokklubben håller på med just nu. På lördag är det träff hemma hos mig och då ska den diskuteras. Ska bli jättespännande!

Boken utspelas 1946 i London och på Guernsey. Författarinnan Juliet funderar över vilket hennes nästa skrivprojekt ska bli när hon får ett brev från en man på Guernsey. De börjar brevväxla och i breven berättar han om livet och människorna på ön, om ockupationen av ön under andra världskriget och om den läsecirkel som finns på ön, Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Juliet börjar så småningom brevväxla även med andra medlemmar av bokcirkeln och blir så fängslad av deras öden att hon bestämmer sig för att resa dit, en resa som kommer att förändra hennes liv.

Jag fick tipset om boken av Erika och eftersom det var min tur att välja bok fick det bli just den. Boken är väldigt annorlunda mot vad jag brukar läsa, i och med att den är skriven nästa uteslutande i brevform. Det tog ett tag att komma in i den, både med tanke på brevformen men också för att det var ganska många personer att hålla i huvudet. Men när jag hade läst ut den var det som att jag nästan kände alla dessa personer.

Jag tänker hålla bedömningen för mig själv ett tag (ifall någon i bokklubben läser detta) men det blir i alla fall bättre än 3/5... Helt klart läsvärd.


Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap


Kommentarer
Postat av: Nina

Kanske man ska klicka hem den vid nästa adlibrisshopping.

Förresten - du som handlar via adlibris. Gör du det möjligen via min sida? Gör gärna det, om du har lust. Om du vill gynna mig.

2010-01-06 @ 20:04:31
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Elin

Fasiken också, jag glömmer jämt att jag kan beställa via din blogg. Måste skärpa mig med det för självklart vull jag gynna dig =). Har några böcker på önskelistan just nu, och när det blir dags beställer jag från din sida. Kram.

2010-01-07 @ 20:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0